onsdag 6 maj 2009

Are you prepared to die for your beliefs?

Jag BORDE dessutom ha ett gigantiskt Tolkien-komplex. Tills för inte alls särskilt längesen trodde jag att Sauron och Saruman var en och samma person och att det ena kanske var någon form av smeknamn. Eller kanske lite som Gollum och Smeagol. Jag blev helt bestört när jag insåg att det är två helt olika gubbar. För att förvilla det hela ytterligare ser ju Saruman (eller om det är Sauron) och Gandalf exakt likadana ut, med långt hår och stort skägg och jättelånga svepande klädnader* och outgrundlig uppsyn.

En annan sak som slog mig är: Har hobbitar inget arbete? Bilbo verkar ju mest drälla omkring i tillvaron när han inte är ute på äventyr då, och det kan han väl få göra för allt i världen, men varför har han en trädgårdsmästare? Han borde väl för höge farao ha tid att påta i jorden kring Baggershus från arla till särla, kan man ju tycka. Hur livnär de sig, hobbitar i allmänhet? Och får trädgårdsmästaren avtalsenlig lön och semester, till exempel? Har de reglerad arbetstid? Är de organiserade i någon fackförening?

Det är lättare med Stephen King.

*Verkar rätt opraktiskt om ni frågar mig, borde de inte fastna typ överallt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar