måndag 10 april 2023

Vaken

Har läst Vaken av Mimmi Jensen Gellerhed, det tror jag faktiskt du också kan göra. Detta är handlingen:

Tess parkerar husbilen där barndomshemmet brunnit ner. Grannen Pelle bjuder på hembränt, stickar och röker sig mot döden. I byn möter hon folket som inte vill ha henne där, enda vännen Minou försvann när isen brast.

Tess drabbar orten igen. Hon är inte önskad men ingen klarar heller av att köra iväg henne.

Började läsa den här boken och kände mig först rätt likgiltig, jaha, ännu en hemvändarroman där någon ska möta och göra upp med sitt mörka förflutna och inre demoner, men nejnejnej, det här var verkligen ingen dussinroman utan här växte det sakta men säkert fram en berättelse som inte alls följde någon mall. Annorlunda, verkligen. Ibland var det lite jobbigt med språket, eller åtminstone avsaknaden av skiljetecken, och rätt ofta önskade jag att inte allting skulle vara så äckligt, det kändes som att exakt varenda kroppsvätska fanns beskriven, men det var en mycket fascinerande (och väldigt obehaglig) berättelse som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Den får fyra ångestattacker av fem möjliga, marsch iväg till bibblan alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar