måndag 3 april 2023

Första helgen i april

I fredags eftermiddag åkte jag först inom Willys för att handla. Var trött som helvete på grund av en jobbgrej som dränerar mig fullständigt just punkt nu, och jag vet inte om det var det eller något annat, men  efter att jag packat in mina kassar i bilen så fick jag en en impuls och klev in en affär som ligger på andra sidan Willysparkeringen som heter någonting med Food och som jag varit lite nyfiken på ett bra tag. Visade sig vara av typen som, när de började dyka upp, i folkmun (åtminstone häromkring) kallades för "utlänningsaffär", nu vet jag inte vad man ska kalla det för att det inte ska låta taskigt/rasistiskt, men en affär där det finns ett lite mindre helsvenskt sortiment av matvaror. Sånt tycker jag är spännande, så jag strosade omkring där och kollade en stund. Köpte ingenting (hade ju precis varit på Willys) förutom en pyttepytteliten burk med Nutella bara för att den var så liten och gullig. Åkte sedan till Hööks och köpte ett par nya tyglar till Köttbullens träns eftersom jag irriterat mig på de befintliga ett tag, tycker de är för tunna och får inget bra grepp. De jag köpte hade kunnat vara bredare, men det fanns inte, men de är i alla fall gummiklädda så hoppas de ligger bättre i handen. Kostade bara 199 kronor så det var ju inte hela världen. Sedan började jag bege mig hemåt. Började också köpslå med mig själv om hur trött jag var och skulle jag inte helt enkelt bara skita i att köra mitt planerade intervallpass, det var ju ändå fredag, man måste faktiskt inte träna varje dag, dessutom hade jag sån grym träningsvärk från torsdagens ridning, osv osv. LÄGG AV, röt jag till mig själv (i bilen kan ingen höra dig ryta) och så fort jag kom hem så gick jag ut med hundarna en snabbis, och sedan körde jag mitt planerade intervallpass på den kuperade motionsslingan och ångrade mig absolut inte efteråt. Lite endorfiner var exakt vad jag behövde för att släppa jobbet och gå in i helgvila.

Gjorde en tårta till äldsta barnbarnet och fixade sedan latmasksmiddag. Varsågod för life hack: plocka ihop lite gött från en Picadeli salladsbar, typ råkost och kycklingbitar, stek det ihop med lite lök och eventuellt lite andra grönsaker, och så på med en burk färdig Tikka Masalasås. Kanske inte det billigaste man kan äta, men smidigt och gott. Åt, tittade på Sveriges Mästerkock, sen kom min man hem och så hängde vi lite innan jag i vanlig ordning blev dödstrött och gick och lade mig. 

På lördagen vaknade jag pigg och utvilad, tog en promenad med hundarna och sedan åkte vi på 14-årskalas. Tårtan blev uppskattad och tog faktiskt slut. Annars är det ju ett välkänt faktum att ingen tar den sista tårtbiten utan den delas om och om igen tills bara atomer borde återstå. Sedan åkte vi hem och var trötta, för det blir man ju alltid av kalas. Men vi ryckte upp oss och påbörjade vårt planerade fir av bröllopsdag, vilket inte var speciellt avancerat utan handlade bara om att vi skulle äta hämtmat, dricka bubbel och kolla på en film om Han Solo. Så det gjorde vi. Den (filmen) var väl helt okej men jag fattar inte hur man kan göra en prequel och INTE implementera frasen Never tell me the odds någonstans, men nu var det ju inte jag som hade gjort den här filmen. 

Igår gick jag en långpromenad, tre timmar tror jag vi var ute, i härlig vårsol. Kom hem, åt lunch, låg sedan på soffan och läste. Somnade, det finns väl inget göttare än att somna på soffan efter att ha varit ute i friska luften, kroppen är trött och det stramar lite i ansiktet av solen. Mmm. Det fick jag förstås sota för sen när jag skulle gå och lägga mig på kvällen, men då kändes det så värt. 

Vi blev äntligen färdiga med att laga en grindstolpe som blåste omkull i stormen Otto. Det låter dramatiskt men den hade murknat så det hade nog räckt med en mild vindpust. Det har gått att stänga grinden ändå, men har krävt lite fix och tricks. Nu har vi ju inte direkt varit jättemycket ute i trädgården, men OM DET NÅGON GÅNG BLIR VÅR så vill man ju kunna vara det och samtidigt ha hundarna ute. Och nu kan man det. Plötsligt händer det, osv. 
Sedan pratade vi om vårt kommande staketbygge, kanske blir det av i påsk? För nu är det fan i mig påsk nästa helg, helt galet. Har dessutom tagit ledigt på torsdag för att maxa påskupplevelsen, eller  åtminstone ledighetskänslan. Ska bara beta av tre jobbdagar först, sen är det H-E-L-G. Mmm.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar