fredag 21 april 2023

Till stallet istället, v 16 2023, pt 2

Igår var vi bara fyra stycken i dressyrgruppen, lyxigt. Häxan var inte där och jag och en till enades om att det var rätt skönt. Nog för att Häxan håller en avsevärt lägre profil nu än back in the days, men hon HAR en förmåga att vara i vägen jämt. Och varje gång ridläraren ska förklara en övning så hör hon inte och allting får tas igen. Såklart kan man inte hjälpa att man hör dåligt, och såklart kan man inte heller hjälpa att man har andra krämpor som gör att man ibland måste pausa lite, och jag säger inte heller att vi andra alltid fattar allt som förklaras direkt, eller att vi aldrig är i vägen för varandra, men OM vi är det så ber man väl åtminstone om ursäkt. Men Häxan har någon slags attityd som att hon har all rätt i världen att utan förvarning stanna och stå stilla mitt på spåret, och att det egentligen är vi andra som är problemet. Hon får tillsägelser jämt att hon är i vägen och måste flytta sig, men vissa tar ju aldrig till sig något, och hon hör verkligen till den kategorin. Aja, igår var hon i alla fall inte där och det var ju skönt. Köttbullen kändes lite seg i början, men det var ju också VARMT igår, 18 grader! så det var väl inte så konstigt egentligen. Plus att vi galopperade mycket och länge i uppvärmningen och hon har ju inte det naturligt i sig så att säga. Sen red vi övningarna "Musse Pigg" (20-metersvolt och så en 10-metersvolt ut från 20-metersvolten varje gång man passerar medellinjen) och "Slottet" (man rider som för det där vägmärket för fornlämning, en fyrkant med volt utåt i varje hörn), mycket volter alltså, och så galopperade vi igen och vände snett igenom med enkla byten. Allt gick i ett och efteråt var vi alla på gränsen till halvdöda. Köttbullen blev mjuk och fin så det var jag nöjd med, men det var väl lite si och så med framåtbjudningen. Dock höll hon igång bra i galoppen utan att jag behövde driva som en vansinnig. Önskar bara att hon kunde hålla ihop sig lite bättre, men hon HAR ju svårt för galoppen och Rom byggdes ju inte på en dag. Enkla bytena gick väl lite SÅDÄR om jag ska vara ärlig, men det var säkert mitt fel också. Blir ju så stressad när jag ska fatta galopp snabbt, haha. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar