torsdag 27 april 2023

Men vad konstigt?

Gick in på bloggen och såg inte mitt inlägg från igår, för det hade tydligen blivit publicerat som i söndags? EH? Känns ju helskumt att ha ett inlägg som handlade om känslor efter en revision den 25/4 som är publicerat den 23/4, så jag var tvungen att gå in och redigera och aktivt välja att det skulle publiceras den 26 så att det skulle bli rätt. Ibland, när jag kommer på något jag vill blogga om men inte har tid eller lust att göra det just då, så skapar jag ett utkast i blogspot-appen och skriver ner några stödord där. Det gjorde jag väl någon gång i helgen (gissningsvis den 23), men det har aldrig förut hänt att det inte blir publicerat det datum som det blir när man ändrar från utkast till färdig version. Eller har jag blivit synsk och senil så att jag förutspådde allt som skulle hända på tisdagen redan på söndagen och sedan glömde bort allt? Nja. Känns väl mindre troligt. Aja, nu är det fixat i alla fall. Och räkningarna är betalda. Och deklarationen är inlämnad. Check, check, check. 

Igår var en rätt så behaglig dag på jobbet. Flyttade några möten och hade plötsligt en för dagen nästan helt tom kalender. Jobbade ikapp med sånt som jag fått lösa lite provisoriskt de senaste dagarna. Idag hoppas jag kunna städa mitt skrivbord, sortera in papper i pärmar och på det hela taget få lite ordning i det kaos som bara en revision från helvetet kan åsamka. 

Igår var jag på thaimassage, på ett nytt ställe som ligger ganska nära jobbet. När jag sökte på Google Maps så verkade stället ligga inklämt mellan en fd frisersalong som numera är ett stenugnsbageri, och en matvaruaffär vars namn gäckar mig på följande vis: Om vi kallar hela närområdet för X-by så består det av ett miljonprogramsområde som heter "X-gården" och ett område med lite blandad bebyggelse i form av villor och äldre hyreshus som kallas för "Gamla X-by" (som i "det ursprungliga X-by" till skillnad från miljonprogrammet). När jag flyttade hit, ungefär samtidigt som Jesus red in i Jerusalem på en åsna, så fanns det en matvaruaffär som hette "X-by Livs". Den hade nog legat där sedan femtiotalet eller så, men förde en tynande tillvaro eftersom det smackats upp både Konsum och Ica på X-gården några hundra meter därifrån, och någon gång i slutet av 80-talet slog den igen. Sen stod den tom i en herrans massa år och omnämndes bara som ett riktmärke, "du vet, korsningen vid gamla X-by Livs".
Åren gick, driftiga nysvenskar med starta eget-bidrag tog över frisersalongen och gjorde den till stenugnsbageri och en ny matvaruaffär öppnade upp under namnet "Gamla X-by Livs", och det är ju bra. Varje gång jag åker förbi där så funderar jag på om den heter "Gamla X-by Livs" för att den kallats så i folkmun och så har man helt enkelt bara tagit över namnet för att alla ska veta vad man menar, eller om den syftar på att den ligger i "Gamla X-by". Lär väl aldrig få svar på den gåtan, men HUR SOM HELST. När man kollade på Google Maps verkade det här thaimassagestället ligga typ i ett kylrum, eller ännu värre, soprum? bakom "Gamla X-by Livs", eller det var i alla fall där den röda pricken var, men det är väl inte på centimetern och jag hade sett bilder från stället på deras hemsida och det såg i alla fall där rent och fräscht ut. Åkte dit och tänkte att det finns väl en skylt eller något, men det fanns det inte. Fick gå in i stenugnsbageriet och fråga. Stenugnsbageriet hade väl en yta för kunder som var i storleksordningen busskur, och där trängdes ett stort antal män av mellanösternutsprung som dryftade dagens öden och äventyr (antog jag) medan de väntade på sina bröd (antog jag också). Frågade mannen bakom disken och han lyste upp och skulle börja förklara, men orden svek honom och han fick tillkalla en kamrat som inte heller han kunde förklara att jag skulle gå runt till husets baksida och ner i källaren, men han följde istället med och visade vägen. Där blev jag mottagen av en stadig thailändska som gav mig en rejäl omgång. Hon kunde sina saker och var inte rädd för att ta i. Hade beställt "triggerpunktsmassage" för det tyckte jag lät bra för en som har ont cirka överallt, men hon sa efter ett tag att jag inte hade några triggerpunkter. Vet inte om det är bra eller dåligt? Aja, masserad blev jag i alla fall och idag känner jag mig mörbultad, fast på ett bra sätt dårå. 

Kom hem, hade fått ett brev från djursjukhuset med ett kort som innehöll en liten fröpåse med förgätmigej och nån liten text om sorg och saknad av en förlorad vän. Det var ju ändå fint. Sen ramlade det även ut en faktura på 62 kronor, vilket jag personligen tyckte de kunde ha skitit i. När Hilding fick somna in så gjordes en preliminär uträkning av vad man trodde försäkringsbolaget skulle ersätta som drogs av från beloppet, men då stämde det väl inte riktigt och fine, det köper jag, om det hade varit en större summa. Men 62 spänn? De kunde ju åtminstone haft den goda smaken att skicka fakturan separat, kan man ju tycka. Men men. 

Nu väntar en arbetsdag, sedan ska jag faktiskt vara ledig imorgon OCH på tisdag, så det blir som en extra påskhelg för mig. Visste redan för längesen att den här revisionen skulle suga musten ur mig, vilket den mycket riktigt gjorde, så det var ju smart av mig att lägga in lite lediga dagar. Som jag sedan glömde bort, åtminstone tisdagen, så den kom som en glad överraskning häromdagen. Har inte jättemycket planerat förutom viltspårträning på söndag, men jag hoppas generellt på härligt vårväder och mycket trädgårdsfix och långpromenader och sånt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar