fredag 7 januari 2022

Ljudet av fötter

Har läst Ljudet av fötter av Sara Lövestam. Tidigare har jag läst Tillbaka till henne som jag bara gillade sådär och Som eld som jag gillade något bättre. Den här boken gillade jag dock riktigt mycket. Den handlade om detta: 

Monika Bengtsson växer upp i en fosterfamilj. Av ren duktighet har hon klarat skolan, undvikit det närmast genetiska alkoholberoendet, doktorerat i mytologi, köpt bostadsrätt och fått en forskartjänst på Stockholms Universitet. Hon skulle till skillnad från sin biologiska mor bli en bra mamma. Om hennes kropp någonsin blev gravid. Nu har hon passerat 40, och är singel ...

I krisen som sammanfaller med hennes sista IVF-försök börjar Monika nysta upp historien om sin biologiska familj. Vem är hon? Och om hon får ett barn, vad kommer det att brås på? En släkthistoria som ingen någonsin berättat för Monika tar henne till platser hon aldrig tänkt sig och tankar hon aldrig haft ...

Nämen jag tyckte den här berättelsen var både gripande och intressant. Bra balans mellan nu och då, rappt språk och ja, intressant berättelse då. Den här får fyra IVF-försök av fem möjliga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar