måndag 7 juni 2021

Till stallet istället, v 22 2021

Känns helt sjukt att i fredags var det tredje sista lektionen för terminen? Sista lektionen för terminen brukar man göra något "skojigt", typ rida kadrilj eller ha någon liten tävling, och förra gången hade det talats lite löst om "lekar" den här gången, för vår sista gång är det enligt planeringen hoppning, och det räknas tydligen till "skojigt" av sig självt, enligt någon logik som inte är min. Och nästa vecka ska vi ha "markarbete, förberedande för hoppning" och det var tydligen hugget i sten och därför skulle vi göra något "skojigt" denna gången istället. Så det gjorde vi. Blev indelade i lag om två och två lite slumpmässigt utifrån hur vi stod. Först hade vi en distans mellan två bommar där man skulle ha så få galoppsprång som möjligt, och sedan så många galoppsprång som möjligt. Sen skulle man göra halt och stå stilla så länge som möjligt, och då fick hästen inte typ skaka på huvudet eller vifta på svansen. Sen skulle man galoppera ett varv runt fyrkantsspåret och sedan galoppera ytterligare ett varv på exakt samma tid, och slutligen skulle man skritta en distans med så få skrittsteg som möjligt. 

Om vi säger såhär: Jag är nöjd med att Köttbullen kunde variera sin galopp på den fasta distansen. Hade sju galoppsprång när vi "öste på" och nio när vi försökte samla, så någon form av skillnad blev det ju ändå. Och säga vad man vill om Köttbullen och hennes gångarter, men hennes register är inte enormt. Hon har liksom bara en slags galopp som man kan försöka jobba med. Samling och ökning är något av ett skämt, eller ja, hon kan ju öka men det är ju när hon sticker och det har ju inte så mycket med dressyr att göra, haha. Men varje försök till att minska galoppen för att man till exempel kommer ikapp någon annan häst, brukar sluta med att hon bryter av till trav istället. Fast det är väl lite ett inlärt beteende hos henne också, misstänker jag. Aja, jag var i alla fall nöjd med att det blev en liten skillnad och struntade i att det var tävling, intalade jag mig i alla fall. Fast sen blev jag dödsirriterad när jag såg att en häst som gjorde halt slog med svansen och enligt mig skulle det räknas som rörelse för det gjorde det för mig (Köttbullens paradgren är väl annars att stå stilla, hehe), men det gjorde det inte så den personen fick jättebra tid på halten. Men kunde inte med att säga något om det, och inte heller att det är orättvist att jämföra en kortbent D-ponny med ett stort gångartshalvblod när det kommer till att ta en sträcka på så få galoppsprång som möjligt (här hade jag inte någon fördel när det kom till "så många som möjligt" för nämnda gångartshäst är också en sån som i princip kan galoppera på stället). Skojade istället och sa att det borde räknas som doping för man vill ju inte vara en dålig förlorare. Aja, det var väl rätt kul ändå, men jag hade hellre ridit dressyr. Börjar ju få kläm på Köttbullen och pelhambettet nu så det börjar kännas som att vi kan börja jobba tillsammans. Typiskt, nu när terminen nästan är slut. Ska (såklart) på BOOT CAMP i augusti men dit är det ju långt. Ska väl förhoppningsvis också landa i min gamla grupp igen, om det inte kommer fler restriktioner vill säga. Det ser jag verkligen fram mot. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar