onsdag 23 juni 2021

Horungen

Detta är en bok som jag sannolikt inte kommer att orka läsa klart: Horungen av Dorothy Allison. Detta är handlingen:

Greenville County, South Carolina, är en vild, frodig plats som är hem för familjen Boatwright, en tätt sammanflätad klan av grovhuggna och tungt alkoholiserade män som anser att allt kan lösas med ett hagelgevär eller en träpåk, och okuvliga kvinnor som gifter sig unga och åldras för tidigt. I centrum för denna berättelse befinner sig Ruth Anne Boatwright, en flicka som alla kallar Bone, ett utomäktenskapligt barn som får uppleva världen på ett skoningslöst sätt. När hennes styvfar Glen, ”kall som döden, elak som en orm”, blir alltmer brutal mot henne, finner Bone sig själv i ett triangeldrama som prövar hennes mor Anneys lojalitet  som leder till en slutgiltig och skakande sammandrabbning från vilken en väg tillbaka är omöjlig.

Ja men alltså det lät ju verkligen som en bok för mig, men nä. Det var så helvetes mycket folk att hålla reda på och jag tyckte inte precis att författaren ansträngde sig för att etableta karaktärer, utan det var bara ett evinnerligt uppradande av lösryckta namn och efter kanske 150 sidor så orkade jag inte längre försöka hålla ordning på vem som var vem av Earle och Raylene och Butch och Beau och Wade och Marvella och Alma och Ruth och Travis och Deedee och Danny och Shannon och Patsy och Grey och Garvey och Nevil och Maybelle och gud vet allt vad de hette och alla verkade de vara släkt med varandra. Detta gigantiska persongalleri gjorde att jag hela tiden tappade tråden, och då är jag ändå rätt bra på namn, men det här blev för trökigt. Den här boken får en överkorsad sydstatsflagga av fem möjliga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar