måndag 16 november 2020

I vår herres hage

Bänkade mig framför tv:n klockan 21.00 i lördags afton och var SÅÅÅÅ taggad för premiären av nyinspelningen av I vår herres hage. Och jag är inte besviken. Eller okej, jag störde mig lite på att de hade ändrat handlingen, för det var ju verkligen inte så att James träffade Helen nästan det första han gjorde, och inte heller var han ute och söp och blandade ihop katter, men det får man väl ta att de har velat piffa till det lite.  Den utspelar sig ju i alla fall inte i nutid, sa min man för det värsta han vet är när man gör om klassiker och placerar dom i 2000-talet och jag är böjd att hålla med. Typ nyinspelningen av Det. VAD ÄR VITSEN? Tyckte också att det var lite onödigt att göra om mrs Hall, jag vill se henne som den barska medelålders/äldre kvinna som hon faktiskt är och inte en ung, snygg tjej. Dels för att det känns fel, men också för att jag är lite trött på att alla måste vara unga och snygga hela tiden. Bokens Mrs Hall är sträng och barsk men en klippa att luta sig mot och en hand att hålla när åskan går, jag tycker inte att man behöver göra henne ung och snygg för att man ska uppskatta hennes förtjänster.
Jag störde mig också lite på att alla är så himla rena och fräscha, det tror jag inte man är om man arbetar i ett lantbruk på 1930-talet, men Helen strosade ju omkring i snygga gröna kläder som om hon var på väg till ett kontor i stan. Eller när James legat i timmar på golvet i ett bås med armen uppkörd i en kos vagina och armen är ren och den vita undertröjan är helt utan fläckar. Sånt stör mig en smula, men bara en smula eftersom jag är så kär i själva berättelsen och karaktärerna och miljöerna och ALLTIHOP.

Gillar Siegfried! Om jag hade känt Siegfried i verkligheten hade han förmodligen retat gallfeber på mig med sitt temperament, sin inkonsekvens och allmänt labila sätt (även om han har många goda sidor också), men som karaktär är han helt underbar. Längtar också efter att Tristan ska göra entré i serien. Och såklart gillar jag James, även om jag tycker att han framställs som lite väl virrig. Men jag är mer än nöjd så här långt. Det här blir höstens och vinterns lördagsmys i tv-soffan. 

4 kommentarer:

  1. Joda, James träffade Helen (som hastigast) i första avsnittet av den gamla serien ocksa. Han fragade efter vägen till Skeldale house.

    Japp, karaktären Siegfried är fantastisk, men som du hade jag nog irriterat mig som fan i verkligheten.

    Jag väntar ivrigt pa att mr Biggins ska göra entre :).

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast i boken så träffas dom inte förrän långt senare.
      Mr Biggins, JA! Och Tristan! När kommer Tristan?

      Radera
  2. Hoppas pa the mad conductor!

    SvaraRadera
  3. Var lite orolig för att de skulle sabba den. Men det här blir nog mys. Som tur är var det länge sedan jag såg serien och läste böckerna, så mindre avvikelser stör mig inte. Smutsen, eller bristen på den, retade mig också, men det kan jag stå ut med när jag får se engelsk landsbygd.
    DDT

    SvaraRadera