fredag 13 november 2020

ALLA. MÅSTE. TITTA.

 Jamen alltså ÅÅÅÅH! Känner jag just nu eftersom jag precis (kanske inte först med det senaste, men men) fått reda på att första avsnittet av första säsongen av nyinspelningen av All creatures great & small ska visas på SVT 1 imorgon kväll. Alltså! 

I vår herres hage hette denna serie när jag var liten och jag Ä-L-S-K-A-D-E varje sekund av den, och jag har läst alla böckerna hur många gånger som helst, både på svenska och engelska. När jag tågluffade i Storbritannien omkring 1990 så hittade jag merparten av böckerna samlade i en volym till ett löjligt lågt pris, slog till direkt och var sedan tvungen att släpa runt på denna TEGELSTEN som tog upp halva interrail-ryggsäcken resten av resan. Men det var det värt. Har även hela den gamla BBC-produktionen på dvd, tyvärr är den inte textad och det är ibland lite svårt att förstå vad de säger, speciellt när huvuddelen av karaktärerna är bönder som muttrar ur ena mungipan på grötig Yorkshiredialekt. Den är väl också, om man ska vara helt ärlig, liiiite tuggad på av tidens tand. Men det skulle jag nog bara erkänna offentligt under pistolhot. 

Jag är med i ett par Facebookgrupper som sjunger lovsånger till James Herriot (eller Alfred Wight som han egentligen hette) och den här nyproduktionen har väl varit det största som hänt marknaden sedan färdigskivat bröd och det har stötts och blötts om huruvida detta är bättre eller sämre än originalet och jag har avundsjukt följt dessa debatter, övertygad om att denna serie (som hade premiär på brittiska Channel 5 för ett tag sedan) skulle vara utom räckhåll för mig i evinnerliga tider (pga fattar fortfarande inte hur man gör när man "laddar ner film"). Men nu så! TACK SVT! Här har ni en (som troget betalt tv-licens i alla år, just saying) som kommer att sitta som fastklistrad framför rutan imorgon kväll. 





5 kommentarer:

  1. Hurra! Fastklistrad var ordet.

    Annika

    SvaraRadera
  2. Inte illa, det gäller bara att vänja sig vid de nya karaktärerna och att handlingen är nagot förändrad. Alskar Siegfried!

    Annika

    SvaraRadera
  3. Åhh, jag har sett första avsnittet och är fast. Har också läst för länge sen.
    Tack för tips!

    Markattan

    SvaraRadera