måndag 3 februari 2020

Till stallet istället, v 5 2020, pt2

Förra fredagen var vi ju bara två stycken på drop in-ridningen, i fredags var vi dubbelt så många. Det tillkom en mamma och en unge som brukar komma varannan gång, jag har lite fått för mig att hon - mamman - är frånskild och att det här är deras grej att starta mamma/barnveckan på. Ingen dålig start om ni frågar mig.
I fredags stod vi fyra samlade och så kom det en och började skriva upp vilka hästar som skulle/kunde gå på drop in och kvällens lektioner och vilken grupp som skulle packa höpåsar och vilka som skulle kvällsfodra och sånt där. Hon skrev upp den ena stora hästen efter den andra och så - PUH - Köttbullen på slutet. Då klämde ungen ur sig att hon ville prova Köttbullen. JamenJAHA? Det normala hade väl varit att ge sig och vara schysst och säga "jamen ta henne du", men jag har ju mitt PROJEKT med Köttbullen som jag gärna vill fortsätta utveckla, så jag bara "jag vill också ha henne" helt elakt. Tänkte sen att jag i och för sig kunde ha sagt att Karin fick bestämma, för hon hade sannolikt bestämt till min fördel, men det är ju lätt att vara efterklok. Eller vad spelar det för roll, de får väl tycka att jag är en egoistisk skit dårå.

Som vi kämpade, jag och Köttbullen. Vi jobbade i skritt på en volt och jamen det går ändå framåt. I vänster varv fixade hon att gå flera meter på tygeln emellanåt (fast mest inte, men jämfört med 100 % giraff så är det ju ändå ett framsteg). I höger varv: NJA. Där är hon fortfarande stel som en planka och jättesvag, men det är ju bara att kämpa vidare. Var helt GENOMSVETTIG efteråt fastän vi (nästan) bara hade skrittat.

Och breaking news: HAR KÖPT SÄKERHETSVÄST. Jag har alltid hävdat att jag är för gammal för att lära om, det är skillnad med såna som haft det ända från början och inte vet om något annat och att de är så stela och klumpiga och fula. Men så har vi pratat en hel del om det i gruppen sen den där olyckan och flera har sagt att de ska börja med väst och då kände jag att det kanske ändå är dags att tänka om. Det var ju faktiskt likadant när jag skulle börja med cykelhjälm och det gick ju att ändra inställning och det hjälpte ju en del att tänka att jag ju aldrig skulle rida en meter utan hjälm. Sen kan man ju hävda att en cykel inte har ett flyktbeteende på samma sätt som en häst ha, men då är ju anledningen att använda tillgänglig skyddsutrustning desto större. Så väst fick det bli. Ska man vara korrekt är det ett "ryggskydd", men det bästa skyddet är ju det som blir använt. En Komperdell Ballistic som är otroligt snygg och bekväm jämfört med de där gamla modellerna av skyddsvästar som gör att man ser ut som en Ninja Turtle. Jag får inte betalt för att skriva detta, men det hade inte skadat för den var inte direkt billig. Men det får det vara värt.



Så här ser den ut.

Testade den i fredags och ja, det kändes ju lite ovant, men sen när jag började jobba med Köttbullen så tänkte jag faktiskt inte på den överhuvudtaget. Och det går att böja sig ner och ta upp saker man tappat (har testat) utan att det känns som att man får typ ett staket intryckt i magen. Så det ska väl funka. Får utvärdera mer efter ikväll när jag har ridit mer en riktig lektion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar