onsdag 26 februari 2020

Man vill ju inte jinxa, men...

...för cirka en månad sen kom jag igång med min pilatesträning igen. Kör två pass i veckan och (NO JINX OCH SÅ VIDARE) det känns som att min rygg, som innehåller en disk som buktar och krånglar och gör ont och har så gjort i vad som känns som åratal (det är nog inte helt sant, men den period under vilken jag till och från haft problem med att det hugger/nyper till i ländryggens högra sida vid vissa rörelser börjar handla om åtskilliga år) har börjat skärpa till sig och leverera så som man förväntar sig av en rygg. Inte en dag för tidigt om ni frågar mig. Inte så att det här direkt har hindrat mig i min vardag eller så, jag kan ju stå och gå och böja mig och så vidare, men det här med att det känns som att någon sticker in en kniv i höger del av ländryggen och vrider om lite då och då är ju ändå något som sänker livskvaliteten några snäpp. Om ni frågar mig dårå. Nu har man ju dessutom börjat komma i den åldern att man titt som tätt säger "ja, man blir ju inte yngre precis" och med det syftar på diverse åldersrelaterade krämpor som man helt plötsligt har att tampas med. Jag skulle aldrig vilja vara yngre, men jag är heller inte jättesugen på att stappla fram som en åttioåring. För ett par år sedan hörde jag på radion om någon som med stigande ålder hade upptäckt om sig själv att han hade börjat gubbstöna när han typ reste sig eller böjde sig ner för att knyta skorna eller liknande. Och någon gång i höstas så kom jag på mig själv med att göra samma sak. Väldigt, VÄLDIGT ovärdigt, men jag orkade inte göra något åt det eftersom jag jobbade som en galärslav hela hösten 2019. Men häromdagen kom jag på mig själv med att INTE längre gubbstöna när jag reste mig. Tror faktiskt också det är tack vare pilatesträningen, känner mig betydligt smidigare och även något starkare och rörligare och då behöver man kanske inte supporta sig själv med gubbstön för att utföra helt normala kroppsliga ansträngningar. Ja, men det känns bra helt enkelt. Kan det nu bara bli lite vår i luften så är jag nöjdare än nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar