fredag 18 oktober 2019

Vatten, vatten, bara vanligt vatten

Idag kom det ett efterlängtat sms från kommunen att de häver kokningsrekommendationerna och från och med nu är det alltså okej att dricka vattnet direkt ur kranen igen. FASEN VAD GÖTT. Nu ska man ju verkligen inte gnälla, för a. ingen blev sjuk, och b. det har funnits dricksvattentankar utplacerade så man har egentligen inte behövt koka så himla mycket vatten. Detta hände den 27 september, tror vattentankarna kom på plats redan samma dag eller möjligtvis dagen efter. Två gånger under denna period har vi hämtat vatten där, en 25-litersdunk åt gången, och så har vi fuskat och köpt lite mineralvatten på flaska också, men inga enorma mängder. Djuren har druckit av kranvattnet sedan vi fick reda på att det hade bedömts som tjänligt om det varit från enskild brunn, och de har mått bra. Det som har varit bökigast har faktiskt varit att komma ihåg att inte bara vrida på kranen, speciellt när man ska borsta tänderna, vilket jag ofta gör i ett mer eller mindre halvsovande tillstånd och då vill jag inte behöva tänka en tanke i onödan. "Det är ju som att vara utomlands då", var det en som sa i en lite förtjust ton när jag kommenterade att man ju är så van att inte behöva tänka på att man ska göra något särskilt när man ska göra helt triviala saker som att skölja sallad eller borsta tänderna, men jag har nog aldrig varit i ett land där man inte kan dricka kranvattnet. Är ju så att säga väldigt berest nuförtiden eftersom jag har varit i Tyskland två gånger det senaste året och dessutom har en Danmarksresa i pipelinen, plus att min chef planerar att dra mig med till Storbritannien typ i början av nästa år eller så. Men jag tror inte det räknas till såna länder där man inte kan dricka kranvatten. Nej, det värsta har nog varit att den där 25-litersdunken har stått på en köksstol och varit väldigt mycket i vägen. Så jag har sannerligen inte haft någonting att klaga på, och nu har jag inte ens det. Tog precis ett glas kranavann, som det heter på redig skånska, och det var en härlig känsla efter tre veckor utan att bara kunna slurka i sig när törsten sätter in.

Ja, det var väl allt från detta i-land. Nu ska jag hålla helg. Dricka vin, elda i kamin och glo på tv-serier. Har hittills inte sett ett enda avsnitt av Bonde söker fru, så nu får jag väl titta ikapp. Tycker i och för sig inte det är sådär jättekul förrän brevskrivarna flyttar in på gårdarna, men det bör de väl ha gjort vid det här laget.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar