tisdag 22 oktober 2019

Till stallet istället, v 43 2019, pt1

Var på ett USELT humör igår p g a jobbgrejer. När jag åkte till stallet var det Kvällspasset på radion. En lyssnare som ringde in berömde Christer för att han alltid var så positiv. "Om man ska sura ihop för minsta grej blir ju världen förfärlig", sa Christer (ej ordagrant, men det var andemeningen) och det lät ju klokt, SÅ SKA JAG TÄNKA, tänkte jag som fortfarande var sur på grund av grejer som hänt på jobbet flera timmar tidigare och tvingade in mig i en mildare sinnesstämning. Kom sen till stallet och såg att jag skulle ha Hästen och så blev jag sur igen. Haha. Men sen gick det ändå rätt bra till en börja med. Det kändes som att vi ändå började få lite kemi med varandra medan vi red fram. Lyckades till och med sitta i galoppen och få till någon övergång till trav om inte i balans så i alla fall inte en där Hästen kör upp huvudet och springer med älgkliv så att man håller på att skaka sönder. Jaha, men sen skulle vi tydligen hoppa? Fan, jag tycker vi hoppar JÄMT? Den här gången var det en rätt svår övning där man skulle komma på böjt spår, först i trav och landa i rätt galopp, sedan i galopp på serpentinbåge och byta galopp över språnget. Det gick så dåligt att jag knappt vill skriva om det. Kändes som att Hästen hade huvudet i Norrland och röven i Polen och att jag mest hängde som en slapp disktrasa över halsen på honom. "Jag tror du har för höga krav på dig själv", sa Karin efteråt när jag beklagade mig över att jag inte en enda gång hade landat i den galopp jag tänkt mig (och när det väl råkade bli rätt så kände jag inte ens det), men jag tycker väl att det är rimligt att få känna sig mer ryttarmässig än en urkramad Wettexduk. Dessutom hade Hästen fått nya stigläder som var för långa för mig så jag fick snurra stigbyglarna som nån jäkla tioårig nybörjare.
AJA. Nästa vecka är det teori, men då är jag i Köpenhamn så den missar jag. Det är inte heller någon drop in-ridning, så på fredag får jag väl gå all in. Pojken är inte längre halt, så i bästa fall får jag rida honom då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar