måndag 7 oktober 2019

Chicky chicks pt 2

Ni undrar såklart hur det har gått med kycklingarna? Jodå, de har nu tillbringat en helg i sällskap av Mette-Marit & Co. De senare är inte överförtjusta i sina nya lagmedlemmar, kan jag säga, men de får väl vänja sig.
Första morgonen var det ju bara en kyckling som fattade att den kunde gå ut, de tre övriga fick lyftas ner och schasas ut genom luckan. På kvällen låg alla fyra och tryckte i en hög under själva landgången eller vad man ska kalla den, brädan som leder till luckan som leder in i hönshuset. Det var som om de inte fattade vad den skulle användas till, men det var å andra sidan väldigt lätt att bara lyfta upp en och en och bära in dom. Igår kväll var det lite värre, för då hade de kurat ihop sig under hönshuset. Hönshuset står på plintar och det är kanske 30 centimeter mellan marken och hönshusgolvet. Hönsen älskar att vara där under eftersom det alltid är torrt, men som människa är det inget favoritställe eftersom det är rätt så oåtkomligt om man inte vill lägga sig på mage och åla in. Det ville inte jag, så jag fick ta en ogräshacka och schasa ut Gunde och gänget så att jag kunde lyfta in dom i hönshuset och upp på sittpinnarna. Det blev då ett förfärligt mutter från blommehönsen när detta skedde, och de små pep och stod i, men tio sekunder efter att jag släckt lampan så var det tyst. Hoppas att kycklingarna lär sig att använda landgången och gå in med de andra, för det finns andra ställen i hönsgården som inte är lika lättillgängliga där de mycket väl skulle kunna få för sig att gömma sig om andan föll på. Aja, vi får väl se hur det går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar