måndag 2 september 2019

När room service inte passar

Under semestern så storstädade jag i hönshuset, a k a Höns-Hilton, och i samband med det så bytte jag också allt strö på golv och i reden. Brukar använda Granngårdens Lättströ och det gjorde jag nu också. Men så hade jag en liten påse med kutterspån och tänkte att det kunde man ju också använda. Lade spånet i det ena redet och tyckte det såg fräscht och mjukt ut och sen tänkte jag inte så mycket mer på det. Eller rättare sagt så reflekterade jag väl lite slött över att de bara la ägg i det ena redet (där det låg Lättströ), men det är det såkallade favoritredet som de ändå oftast väljer. Just nu värper de heller inte jättemycket utan det blir kanske två eller tre ägg om dagen, och då blir det väl inte heller någon kö till redena, tänkte jag.

Igår eftermiddag slängde jag in lite matrester i hönsgården, och då var det bara Mette-Marit, Christine Perfect och Brienne som kom knatande och i vanliga fall kommer hela gänget farande som skjutna ur en kanon. De brukar oftast värpa på förmiddagen, så det var ändå lite ovanligt att inte alla var ute, så jag bestämde mig för att kika in i hönshuset och se vad som stod på. De har ju sin mat där, men det är rätt sällsynt att någon går in ensam i hönshuset för att äta eller dricka utan det gör de av någon anledning alltid i samlad tropp. Överhuvudtaget är de sällan inne i hönshuset på dagtid om det inte är för att värpa, och det är väl enda gången som de går en och en. Annars är de alltid ute tillsammans i både ur och skur.

Det här var i alla fall synen som mötte mig:


Tre hönor tränger ihop sig i ett rede för att åtnjuta Lättströ-komforten under värpning.
Ägget till höger är alltså ett fejk-ägg. Och så kutterspån. VILKEN MISÄR.


Överst tronade Magnhild, under henne låg Jeanette och vägrade flytta på sig, och sedan hade Michelle Obama lyckats klämma sig in bakom dessa två. Alla hade ägg att lägga, men ingen tänkte sannerligen inte förnedra sig och värpa på några jefla kutterspån, det stod ju klart.

Som den lydiga tjänare jag är så bytte jag raskt ut kutterspånet mot deras älskade Lättströ och en kvart senare låg där ett ägg i det högra redet. Hade jag nu varit en INFLUENCER så hade jag väl minst fått en livstidsförbrukning av Lättströ för denna produktplacering, men som outfluencer så får man vackert hala upp plånboken och betala vad det kostar för att hålla sina husdjur tillfredsställda och nöjda. Tur man får gratis* ägg i alla fall.





När hönsen själv får välja.




* Ja, eller "gratis". En ekonom skulle väl gråta blod för att man inte räknar in kostnad för strö, foder, avskrivningar för byggnader och sånt där trökigt piss. Men jag är en fri ande och får räkna hur jag vill.

3 kommentarer:

  1. Haha, du är rolig du, för att inte tala om hönsen! Och kul att Magnhild tar plats, det gjorde min farmor med samma namn ocksa.

    Jag är likadan med mina katter, de far bara det bästa, den dyraste kattsanden och den bästa maten, om jag försöker med nagot billigare rynkar de pa nosen och gar iväg. Bortskämda pälsfällare är var de är.

    När jag hittade din blogg en gang i forntiden vill jag minnas att det var via en blänkare in nagon större tidning pa nätet. Varför blir du inte kolumnist i Expressen eller Aftonbladet? Du skriver ju bättre än de flesta s.k. journalister. Bli en outfluencer med betalt, varför inte?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu...det låter ju inte så dumt, om man nu hade vetat hur man bär sig åt för att bli kolumnist. Får kanske börja i tidningen LAND eller något annat lite mer anspråkslöst :-D

      Radera
  2. Skriv nagra kolumner, förslagsvis om ditt liv att bli mer självförsörjande, det ligger i tiden. Sen skickar du in och fragar om de vill betala för regelbundna inlägg. Och glöm inte bilder. Alla (nästan) gillar bilder pa gulliga djur.

    Annika

    SvaraRadera