måndag 23 september 2019

Höstdagjämningen

Idag är det höstdagjämning, sa dom på radion i morse  och det var väl tur för höstdagjämningen, för det är någonting jag aldrig ägnar en tanke åt. Vårdagjämningen, ja, för då är jag i regel rejält less på mörker och kyla och greppar varje halmstrå till förändring. Men höstdagjämningen brukar gå rätt så obemärkt förbi.

Igår blev det kläck! I Batmans gäng hade jag ett ägg från Svartprick, två från Gråmask och tre från Snövit. Tror jag i alla fall. Svartpricks ägg är det enda jag är säker på för det tog jag när hon precis hade lagt det, och det har varit märkt. Man skulle kunna tro att de mörkare äggen tillhör Gråmask och de ljusare Snövit, men jag tror faktiskt det är tvärtom. Aja, skitsamma. As we speak har fyra ägg i detta gänget kläckts. Ett var Svartpricks, och den kycklingen kommer nog att bli en kopia av sin mamma, d v s vit med svarta prickar i nacken. De andra lutar mer åt att likna Batman, som är Tuxedofärgad (vilket innebär brun med vitt bröst), men de kan säkert bli viltfärgade också.



I går när jag gick och lade mig så var det tre kycklingar och en på väg. När jag tittade till dom i morse så hade syskonen råkat putta in ägget i en hörna av kläckaren med hålet mot väggen, så hen inuti fick liksom inte kraft att ta sig ut för egen maskin. Fick ge mig själv dispens till låt-naturen-ha-sin-gång-tänket och ge en hjälpande hand. Är ju för den delen inte säkert att hen överlever för det, tyckte hen såg tillknycklad och dan ut (fast det är väl inte konstigt om man legat hoptryckt i ett halvöppet ägg i många timmar), men vi får väl se. Det var i alla fall ett av Gråmasks ägg.
Under natten kläcktes även ett av Villanelles och Snöbolls ägg. En pyttepytteliten gul kyckling som var så söt att den inte fastnade på bild. Nu är det sjukt svårt att behöva vara på jobbet i många timmar, jag tycker det är rimligt med 10 dagar från Försäkringskassan?

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar