torsdag 5 september 2019

Jag & Melissa Horn

Jobbar (nu efter en vecka känns det ju som att man aldrig någonsin haft semester) och känner att det saknas lite musik så jag smackar igång Youtube och söker upp nån gammal Lars Winnerbäcklåt (för att vara korrekt var det Blåa ögon (mer än vad jag har) som jag kände ett sug efter att lyssna på. Den finns inte på Spotify, jag har den på KASSETT men nu har jag lånat ut min kassettbandspelare till min son som skulle göra något filmprojekt om "hur det var förr". FÖRR?) och sen rullar låtarna på och tydligen bestämmer Youtube, precis som Spotify, vad man ska lyssna på. Eller det är väl några algoritmer som räknar ut att gillar man ditt så är det sannolikt att man även gillar datt. Spotify tycker till exempel uppenbarligen att om man till exempel lyssnar på Lars Winnerbäck och Stefan Sundström så gillar man per automatik en massa deppiga svenska vita medelålders rocksnubbar som plinkar gitarr och sjunger dovt om hav och stränder och höstlöv och brustna hjärtan. Typ: Mauro Scocco, Plura, Staffan Hellstrand, Ulf Lundell och sånt där. Är ej helt enig med Spotify där faktiskt.

Youtube är mer inne på att jag ska gilla Melissa Horn. Jag har absolut inget emot Melissa Horn, hon är duktig och har en jättefin röst men det är ju VÄLDIGT deppigt. Hur mycket olyckliga kärlekar har man egentligen hunnit avverka när man är 22-ish nånting (som hon var när jag hörde henne första gången, jag vet att hon är typ 32 nu)? Jättemånga om man är Melissa Horn tydligen. Känner mig lite bekymrad å hennes vägnar. Är hon så himla himla ledsen hela tiden även privat, eller är det bara artisten Melissa Horn som har gjort en grej av onåbarhet och svek och missförstånd och brustna illusioner och krossade hjärtan och omöjliga relationer? Tänker ibland på hennes mamma, Maritza, som sjöng gamla skillingtryck (de var ju för all del inte så muntra de heller) som jag gillade när jag var ung. Hur känns det för henne när hennes dotter mår sådär jättedåligt och sjunger om det? Får hon många frågor om detta? Vad gör förresten Maritza Horn nuförtiden? Vad blir det egentligen av alla musiker som man har lyssnat på genom tiderna? Alla kan väl inte försörja sig på STIM-pengar allena, tänker jag. Sen känner jag att jag kanske tänker lite väl mycket på sånt och lite väl lite på det som jobbet betalar mig för att göra. Så kan det gå. Men eftersom jag är en Duktig Flicka™ så stänger jag av Youtube och låter Melissa Horn gråta ut helt ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar