tisdag 23 januari 2018

UTAV

Kan vi prata lite om det här med att skriva "utav"? För jag får nästan sår på hornhinnan när jag läser det. Senast idag i ett mail där det stod att "din försändelse kommer att levereras utav PostNord". Är så många fel i den meningen att jag inte ens vet var jag ska börja*. Men nu fokuserar vi på UTAV. Det går inte. Det heter inte så. Det heter AV. Punkt slut. "Din försändelse kommer att levereras AV PostNord" (om man har tur alltså). Är förvisso inte den som inte kan slänga in lite talspråk i texten om det passar sig, men vid "utav" har man sedan länge passerat min gräns för vad som är anständigt. Sådärja, nu är det sagt. Sluta upp med detta omgående. Hälsningar Gud.



* Men man kan väl börja med PostNord. Det är ju inte så himla säkert att någonting kommer att levereras överhuvudtaget när PostNord är inblandat, det är ju sen gammalt. Sen kanske någon undrar, vadå, går jag och beställer saker mitt i YSNS-utmaningen? Nix, det var jobbrelaterat och sånt kan man inte alltid bestämma över själv (kände jag mig nödsakad att svara). Men såklart känns det lite avigt i dessa tider av icke-handlande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar