söndag 21 januari 2018

Till stallet istället, v 3, pt 2

Var på årets första drop in-ridning i fredags, eftersom jag tack och lov slapp att åka till Danmark på jobbresa. Då blev det stallet istället! Vi kämpar på, Bulldozern och jag. Det gick väl något bättre än i måndags, men skänkelvikningarna känns verkligen inte hundra. Sen skulle vi rida på en volt "med tagen bakdel" vilket är ett uttryck som måste ha uppstått under min 15 år långa time out eller så var det helt enkelt inte sånt man lärde ut på den gamla goda  tiden när allting inte als var bättre. Tagen bakdel är tydligen en förberedelse för sluta (rörelsen sluta alltså) och om jag förstod det hela rätt så skulle hästen vara ställd och böjd i rörelseriktningen, innerskänkeln skulle ligga vid sadelgjorden och aktivera det inre bakbenet, ytterskänkeln skulle vara något bakåtdragen och verka mothållande och flytta rumpan lite innanför spåret. Det här var ju inte ens lätt att skriva, ännu värre att utföra. DET GICK VÄL INTE JÄTTEBRA, om jag säger så. Eller framför allt så fattade jag ju inte riktigt hur det skulle kännas när det var rätt, och sen har jag generellt lite svårt att koordinera sidförande hjälper och Bulldozern tycker lite att det där med sidvärtsrörelser kan du ju göra själv om du tycker det är så djävla roligt. Men vi kämpar på! Mer kan man ju inte göra.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar