fredag 19 januari 2018

Do you come from a land down under?

I förrgår spelade jag och min man Quizkampen och då dök det upp en bild på en burk Vegemite och så frågades det efter var denna produkt hade sin huvudsakliga marknad (eller det var i alla fall andemeningen, minns inte den exakta ordalydelsen) och det är ju Australien, vilket jag trumpetade fram på en nanosekund medan min man bara "vad fan är det där för något?". Nu kan man ju fråga sig hur en så icke-berest människa som jag känner till detta, och då refererade jag till den australiensiska gruppen Men At Work som 1982 hade en jättehit med låten Down Under, och där en av verserna lyder så här: Buying bread from a man in Brussels, He was six-foot-four and full of muscles, I said, "do you speak-a my language?", He just smiled and gave me a vegemite sandwich. Eftersom denna låt spelades JÄMT på radion så kunde man ju inte undgå att höra den och fungera över vad en vegemite sandwich egentligen var för något, men tydligen är det inte alla som lyssnar på  texten i låtar som spelas och tydligen är det inte heller alla som lyssnar på texter som tar reda på vad saker i texter betyder när de inte förstår det. Men det gör jag, däraf att jag kunde svaret på frågan.

Hur som helst. Igår när jag satte mig i bilen och startade den så spelades just låten Down Under på bilradion. Det händer ju liksom inte dagligen längre, och jag kom dessutom in i låten EXAKT när orden He just smiled and gave me a vegemite sandwich uttalades. Jamen vad är oddsen på det? Är det nu man ska köpa en trisslott* ELLÖR?



Har dock aldrig smakat.
Tycker ej det verkar jättegott
om jag ska vara ärlig.





* I teorin alltså. I praktiken håller jag ju fortfarande på med YSNS-utmaningen.

1 kommentar:

  1. Jag har smakat eftersom jag har haft en australiensisk kollega. Du har helt rätt i din misstanke. Det är inte direkt jättegott. Som att breda en buljongtärning på smörgåsen ungefär, fast med en liten doft av jäst.

    SvaraRadera