tisdag 2 januari 2018

Bokåret 2017

Förra året började jag blogga om böcker jag läst. Eller började blogga är kanske fel ord, för det har jag väl gjort lite till och från innan dess, men nu gjorde jag det alltså systematiskt varje gång jag läst en bok. Fast det är inte heller riktigt med sanningen överensstämmande, för jag har till exempel inte bloggat om fackböcker, vilket det ändå har blivit några. Eller när jag fått ett ryck och läst gamla hästböcker om Britta och Silver, Piglet och Dunet, Annika, Jill med flera. Det händer lite oftare än jag tycker är riktigt coolt att erkänna, men för mig är det lite som att ta en Valium (eller snarare: som jag tror det är att ta en Valium. Lugnande i alla fall).

Utöver ovanstående så läste jag 70 böcker förra året. Det är ungefär 5,83 böcker i månaden eller kanske en och en halv bok per vecka. Känns väl rätt så okej ändå med tanke på att jag periodvis tycker att jag sitter och fipplar med telefonen alldeles för mycket. Läser ju dock rätt mycket e-böcker på telefonen så fipplandet går ju att rättfärdiga till viss del. Men ibland, speciellt när man, jag alltså, är trött och/eller stressad, så känns det visst betydligt enklare att läsa meningslösa statusuppdateringar på Facebook än att fördjupa sig i Litteraturen.
Här kommer i alla fall 2017 års boklista i kronologisk ordning med mitt betyg på en skala mellan 1 och 5 inom parentes:

Sov du lilla videung - Cilla och Rolf Börjlind (2)
Jag ska egentligen inte jobba här - Sara Beischer (4,5)
Mamma är bara lite trött - Sara Beischer (3)
Skynda att älska - Alex Schulman (3)
Det finns råttor överallt utom på Antarktis - Sara Beischer (3,5)
Glöm mig - Alex Schulman (3)
Bränd himmel - Gilly MacMillan (4)
Kalldrag - Marcus Sköld (4)
Den mörkaste hemligheten - Alex Marwood (4,75)
Granne med döden - Alex Marwood (4,75)
Swede Hollow - Ola Larsmo (2)
Cancerland tur och retur - Karin Wahlberg (3)
Sekten på Dimön - Mariette Lindstein (2)
Jag ska inte dö idag - Pamela Andersson (2)
Andras vänner - Liane Moriarty (4,75)
Räddningsavstånd - Samanta Schweblin (1)
Sebbe Staxx: Musiken, brotten, beroende - Sebastian Stakset (0)
Den första lögnen - Sara Larsson (3,5)
In i evigheten - Hanna Lans (2)
Häxan - Camilla Läckberg (4)
Det du inte vet - Anna Jansson (3)
Sandmannen - Lars Kepler (0)
Fågelburen - Lisa Jewell (3)
Det du inte minns - Harriet Lane (3,5)
Bridget Jones's baby - Helen Fielding (1)
Små grodorna - Johan Carle (3)
Hetta - Jane Harper (4)
Stalpi - Stefan Spjut (3)
Tillbaks till stallet - Anna Kågström (4)
Du och jag och vi - Pia Hagmar (2)
Annabelle - Lina Bengtsdotter (4)
Störst av allt - Malin Persson Giolito (4)
Flickorna på Englandsbåten - Lone Theils (3)
Ett långt spår av blod - Mason Cross (1)
De samvetslösa - C. J. Box (0)
Hemsökelsen - Shirley Jackson (1)
Postindustriell hårdrockare med attityd - Louise Halvardsson (3,5)
Felicia försvann - Felicia Feldt (2)
Just nu är jag här - Isabelle Ståhl (2)
Den enögda kaninen - Christoffer Carlsson (1)
Vargarnas historia - Emily Fridlund (4)
Gingarderoben - Leslie Jamieson (3)
Djurvänner - Anton Marklund (2)
Jag vill vara jordens medelpunkt - Charlotta Lannebro (2)
Och blomstren dö - Rebecca Edgren Aldén (2,5)
Baby doll - Hollie Overton (2)
Vänta tills natten kommer - Christoffer Holst (2)
Berättelser om ett äktenskap - Geir Gulliksen (0)
Hemsökelsen - Fay Weldon (1)
Spel - Anna Roos (1)
Skeppet - Eva Sund (1)
Den blå poetens kärlek - Lone Theils (4)
Obemärkt - Marie-Louise Sterner (1)
De vackra döda - Belinda Bauer (4)
Svart flicka, vit flicka - Joyce Carol Oates (1)
Hemma hos Bettan - Eli Åhman Owetz (0)
Min allra bästa vän - Maria Hamberg (4)
Bakom din rygg - Sofie Sarenbrant (2)
Den du borde frukta - Ingrid Elfberg (1)
Drömfabriken - Maria Hamberg (3)
Sanningen om maneter - Ali Benjamin (4)
Hemmet - Mats Strandberg (4)
Fjärilspojken - Peter Stjernström (2)
Blodvittring - Staffan Cederborg (4)
Detta levande offer - Markus Sköld (4)
Hon som kom före - J.P. Delaney (4,5)
Den sista kvinnan - Audur Ava Olofsdottir (2)
Tjockdrottningen - Moa Herngren (3)
Blå villan - Eva Frantz (3)
Offermossen - Susanne Jansson (4)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar