onsdag 31 januari 2018

Till stallet istället, v5, pt 1

Var och red i måndags, som alla andra måndagar. Kände direkt när jag tog tyglarna att det här skulle bli en måndag där Bulldozern INTE tänkte samarbeta sådär jättemycket utan mer jobba med att spjärna emot med sin enorma hals och sedan springa från det jobbiga mellan varven. Vi red rätt mycket skänkelvikning i trappa mellan kvartslinjen och medellinjen i ena halvan av ridhuset, sedan var det galoppfattning och galoppera över en serie bommar på andra kvartslinjen, med avbrott till trav innan kortsidan för att sedan komma ner i skritt innan kvartslinjen. En övning som enligt uppgift "krävde stor kontroll på sin häst". Bulldozern tycker MYCKET om bommar och i första vändan när jag vände upp mot serien så blev hon så exalterad att hon for iväg som ett djävla jehu i ett allt annat än kontrollerat tempo och det där med att ha kommit ner till skritt innan kvartslinjen tog hon nog mer som ett förslag som det gick att tänja ganska mycket på. Fick nästan styra upp i röven på framförvarande häst för att få stopp på henne, vilket känns som en mycket ovärdig metod. Nästa gång var jag mer beredd och fick till ett tempo som jag i och för sig fortfarande tyckte var aningen för högt men där galoppsprången stämde perfekt med avstånden mellan bommarna, så då var det väl rätt för henne får man väl förmoda. Noterade att andra inte hade det lika lätt utan fick komma om och om igen på serien långt efter att jag fått kommentaren "jättebra, räcker så med henne", så någon fördel var det uppenbarligen att sitta på ett litet explosivt krutpaket med extra allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar