fredag 5 januari 2018

Bygga hönshus - an epic movie, part 18

Årets första hönshusinlägg! Skulle det ta fem dagar innan vi orkade masa oss upp ut tv-soffan, kan man ju kanske fråga sig, men som vanligt har det ju pågått ett och annat behind the scenes, till exempel räkna ut hur mycket, åka och köpa, frakta hem, kapa och måla virke. Men det får ni inte se. Inte heller hur vi igår åkte och hyrde ett släp och fraktade tusen kubikmeter ris och kvistar från två nedsågade jätteträd till återvinningscentralen. Det tog kanske inte exakt hela dagen, men efteråt var vi helt slut och var tvungna att äta skräpmat, dricka vin och titta på Fargo resten av kvällen.
 
Men idag tog vi nya friska tag! HÄÄÄÄÄNG MED:
 
 
Alla de där gröna bräderna som jag stått och målat förvandlades sakta
men säkert till dörr- och fönsterfoder. Jag trodde det var lite samma sak
som -karm, men se karmen är det som dörren eller fönstret sitter fast
i och fodret är det som sitter runt om. Se där vad man får lära sig (1).
Här kan man bilda sig en uppfattning om hur högt hönshuset är. Eller
blev, eftersom det inte gick att gräva ner plintarna så långt som vi trodde
det skulle gå p g a att det ligger någon indiansk begravningsplats där.
Min man är 182 cm lång och når precis upp till dörrfodrets översta del.
Ni kanske tror att det bara är att spika fast bräderna lite slött? Så var
givetvis inte fallet, utan allting skulle sågas i 45 graders vinkel. Både
hörnen, men även nederkanten av bräderna (vilket bilden visar). Det,
fick jag lära mig, är för att, när regnet rinner utmed brädan och den är
rak nedtill så stannar fukten kvar, men om den är snedsågad så rinner
den av. Se där vad man får lära sig (2).
Här har det sågats vinklar och spikats fast. Är det väldigt petigt med att det
blir exakt 45 grader, undrar kanske ni. Det är det, kan jag säga nu, för annars
det inte rakt när man sätter ihop det. Mycket pill med att ställa in sågen.
Jag kallar den för vinkelsågen, men min man säger att det heter
KAP-OCH-GERSÅG. Med den kan man såga exakta vinklar. Om man
ställer in den rätt vill säga. Det gjorde inte jag vid något tillfälle och då
blev det FEL FEL FEL. Blev jag varse. Det var bara att göra om och göra rätt.
 
Ja, men delar av dörrfodret och delar av fönsterfodret har i alla fall
kommit på plats idag. Som vanligt tog allting tusen gånger längre
tid än jag räknat med. Hade man velat göra det enkelt för sig hade man
struntat i att såga fodren 45 grader i hörnorna för det går ju egentligen
precis lika bra att spika dit raka bräder som man pusslar ihop till en fyrkant.
MEN DET BLIR INTE LIKA SNYGGT.

 
Och eftersom hönshuset har tre fönster så blev det en faslig massa
mätande och sågande innan de där förlösande hammarslagen ljöd
över nejden. Undertill ska det också dit en bräda förstås, men först
ska det dit fönsterbleck så den får vänta. Väldigt mycket i ett byggprojekt
handlar visst om att vänta.

 
Även små bitar locklist har sågats 45 grader för att passa under takutsprånget. Man kan även se att bräderna har spruckit lite.
Och det beror på att de är köpta på Byggmax och man får vad man betalar för. Men eftersom hela huset ska målas en gång
till i vår så tänker jag att sprickorna går väl att spackla igen och måla över. Om någon mot förmodan skulle glo upp under taket och tycka att fy fan vad fult det ser ut.
Ja, det var väl allt för idag gott folk. Vi får se vad morgondagen bär i sitt sköte.




 

2 kommentarer:

  1. En riktig petimäter din karl! Har han inget namn annat än "min man"? Ett smeknamn kanske?

    Jag har för mig att jag läst att du är väldigt kort, har du högklackat pa dig när du ska pussa honom :) ?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har verkligen inga smeknamn på varandra, tror jag skulle ta ut skilsmässa om min man kom dragande med "lilla gullesnuttan" eller något i den stilen :D

      Radera