söndag 21 januari 2018

Jag fann dig

Har läst Jag fann dig av Lisa Jewell. Tidigare har jag läst Fågelburen och Flickorna i parken, som jag båda gillade riktigt mycket, och den här gjorde mig inte heller besviken. Berättelsen handlar om Alice, som är en ensamstående trebarnsmamma som bor i ett hus vid havet i Yorkshire och som en dag hittar en man på stranden utanför sitt hus. Han har ingen aning om vem han är eller hur han har kommit dit och Alice, som verkar vara en vänlig om än något impulsiv själ, tar hand om honom och försöker hjälpa honom att minnas. Parallellt får man följa Lily från Ukraina, som flyttade till London för tre veckor sedan i samband med att hon gifte sig. En dag kommer hennes man inte hem från jobbet och när hon anmäler honom försvunnen så visar det sig att han aldrig ens har existerat. Då skulle man ju kunna tro att det var mannen på stranden, men det var det inte utan det finns ytterligare förvecklingar som pytsas fram efterhand som en tredje story som inträffade tjugo år tidigare berättas. Spännande med bra driv och trovärdiga karaktärer (även om Alice framstår som lite VÄL spontan och YOLO go-with-the-flow:ig). Ett minus för slarvig grammatik i översättningen, men det kan ju inte Lisa Jewell lastas för. Hade även velat veta mer om Alices tidigare liv som antyddes ha varit både händelserikt och rätt så dramatiskt, men man kan tydligen inte få allt. Den här boken får fyra strandpromenader av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar