måndag 29 januari 2018

Bygga hönshus - an epic movie, part 22

Ja, men jag förstår ju att ni ligger sömnlösa och grubblar över hur det går med hönshuset. Har ju inte blivit jättemycket gjort p g a jäveljanuari och kyla och sånt där. I lördags blev det inte heller gjort någonting p g a att vi var borta nästan hela dagen, men igår tog vi i alla fall ett litet spadtag:
 
 
En stolpe sattes upp. Tanken är att man ska komma in i ett för-rum,
där vi ska förvara foder och sånt. I stolpen ska det sättas fast en dörr
som ska leda in till hönsens avdelning. Till höger om stolpen kommer
det att komma en vägg. Det utrymmet kommer sedan att härbärgera
reden och sittpinnar när vi har kommit så långt.
Sågade och skruvade fast några extra reglar på golvet så att det skulle bli stadigt.
En höna väger ju inte så mycket, men det kan ju tänkas att en människa
vill sätta sin fot där också, och då är det trevligt om golvet inte sviktar.
Tycker jag.
Golvskivorna på plats! I alla fall två av dom. Det var pilligare än man skulle kunna tro eftersom det naturligtvis inte passade
så exakt som man hade kunnat önska. Men till slut så. Ett golv! Ett golv! Ett kungarike för ett golv!

2 kommentarer:

  1. Tack vare ditt hönshusbyggande kunde jag igar fragorna om ägg/höns i Farmen, tänk att man aldrig är för gammal för att lära. Farmen är för övrigt en underhallande dokusapa. Jag gissar att mer än hälften är där för att vara med i tv, och har inget som helst intresse av att driva en gard. Vem fan har lösögonfransar när man mockar? Nej, här handlar det mer om intriger och pakter än farmarbete. Jag lurar just nu pa vem som är min favorit, är förtjust i norrmannen som ännu inte klivit in i handlingen, eller kanske nuvarande storbonde. Jag följer fortsättningen med förtjusning.

    Annika

    PS. När gissar du att hönshuset är färdigt? Jag är otalig :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har bara sett enstaka avsnitt av årets Farmen, mitt intryck är att INGEN är där för att de är intresserade av att lära sig om hur man sköter en gård eller hur man levde förr. Lösögonfrans-botoxläpptjejen är ju ett stort skämt och han den där J-P (från Ung och bortskämd?) har jag lust att örfila upp så fort han öppnar munnen. Naken-Janne och Qristina, kom tillbaks, allt är förlåtet.

      Angående hönshuset: det är inte SÅ mycket kvar egentligen, men det här att man bara har några futtiga timmar på helgen på sig är ju inte optimalt om man vill se resultat. Det ska sättas skivor som innerväggar och dessa ska fogas och målas, vilket man inte kan göra förrän det blir lite varmare. Sen ska det fixas en lucka ut till hönsgården och sättas upp reden och sittpinnar inne, och det skulle man ju kunna tro skulle kunna gå snabbt och lätt, men jag tar ingenting för givet när det gäller byggande längre. Slutligen ska själva hönsgården byggas. De flesta stolpar är satta och nät nedgrävt på tre sidor av fyra, så återstår "bara" att gräva ner/sätta upp resten av nätet och göra dörrar så man kan komma in :) Med risk för att låta som "I en sal på lasarettet" så till våren kan det hända...att det blir klart. :D

      Radera