onsdag 4 oktober 2017

Obemärkt

Har läst Obemärkt av Marie-Louise Steiner, en bok jag ryckte till mig i en hast när jag var på bibblan för att lämna tillbaks en bok och det bara var ett par minuter kvar tills de skulle stänga så det var inte läge att gå omkring och djupanalysera. Enligt baksidestexten skulle det vara "en roman om kvinnoliv i Stockholm under andra världskriget" och det lät ju intressant. Det är en tid när mycket hålls hemligt, spioner kan misstänkas överallt. Även i det privata livet finns mycket att dölja, stod det också. Lät helt enkelt som en bok helt i min smak. Blev dock rätt besviken. Boken handlar om Vera, som arbetar som hembiträde i en familj. Och...ja, det är inte mycket mer än så faktiskt. Man får veta att Vera haft ett barn som adopterats bort. Hon får ett barn till så småningom (som en väninna tar hand om), men det nämns nästan bara i förbigående, som om det inte vore någon stor grej alls. Det antyds saker ur det förflutna som man sen aldrig riktigt får veta mer om. Det antyds saker om familjen hon arbetar hos som man heller inte får veta mer om. Skrap på ytan bara och jag tycker inte berättelsen hänger ihop för fem öre. Och så himla mycket om Stockholm och kriget och allt runt omkring det är det faktiskt inte heller så NJA säger jag. Den här boken får en ransoneringskupong av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar