måndag 30 oktober 2017

Åsåvarevintertidigen

Jaha, igår var det visst dags att ställa tillbaks klockorna till vintertid. Ja, jag vet att det heter "normaltid" men det är inte ett ord som ligger bra i min mun. Tycker inte det finns något som är normalt med att det är kolsvart ute när klockan bara är eftermiddag och allvarligt talat så skiter jag lite i att det blir ljusare på morgnarna eftersom min dygnsrytm är inställd på att gå upp innan fan själv gör det och då är det mörkt oavsett.

Men FAN vad jag gillar den där söndagen när klockorna ställs om och man får en extra timme. Man vaknar av att det är ljust ute, och då är klockan kanske bara halv sju, men man känner sig ändå utvilad. Så igår hann jag äta frukost, läsa tidningen, åka till stan och köpa hundmat, tvätta bilen och åka till Biltema och handla gångjärn och fönsterfärg och tillbaka hem igen innan klockan ens var tio på förmiddagen. ÄLSKAR SÅNT. Sen älskar jag verkligen inte när man framåt kvällningen tittar ut genom fönstret och ser att det är svart som i ett sotararsle (ursäkta språket) utomhus och klockan bara är...fem, halv sex någonting? Och nu ska det bara bli mörkare och mörkare och sen tar det ändå flera månader efter vintersolståndet innan man märker att det "gått på rätt håll". Suck suck, depp depp.

Men men. I fredags var det i alla fall premiär på säsong två av Stranger Things. Mmmmm....Stranger Things. Så himla bra serie. Vi försöker hålla oss till ett avsnitt om dagen för att det inte ska ta slut på en gång. Det kräver KARAKTÄR, speciellt som funktionen att automatiskt starta nästa avsnitt kickar igång så fort eftertexterna börjar rulla och sen har man en millisekund på sig att hitta rätt fjärrkontroll och trycka på stoppknappen och hinner man inte det så är det HIMLA LÄTT att säga till varandra att "äh, vi tar ett avsnitt till, va?".

I övrigt var vi på stand up comedy i lördags. I Lund. "Ärligt talat" med Carl Stanley och Marcus Berggren. Jätterolig och rekommenderas. Vad som var mindre roligt och som inte rekommenderas alls är att köra bil i Lunds centrala delar i kombination med att ha en tid att passa. Alla (nästan) gator i Lund är enkelriktade, alla (nästan) gator i Lund är avspärrade för trafikarbeten, alla (nästan) parkeringsplatser i Lund är antingen upptagna eller så får man bara stå där max en kvart. Om någon var där och undrar vad det var för idioter som kom spurtandes med ytterkläder på in den fullsatta salongen på Lunds stadsteater trettio sekunder innan showen började (och som hade platserna i mitten så att alla var tvungna att resa sig) så var det vi. OCH VI VAR ÄNDÅ UTE I GOD TID, vill jag bara påpeka. Hatar Lunds infrastruktur. Plus att man kan aldrig fråga någon om vägen för alla är nyinflyttade studenter och har ingen aning om någonting och kan i bästa fall beskriva närmaste vägen till Smålands nation, men det har man ju ingen som helst djävla nytta av. Aja, vi hann i alla fall, om än med ett nödrop. Och hade roligt. Det var väl ändå huvudsaken.

2 kommentarer:

  1. Men, men... släpper de inte ett avsnitt i veckan av Stranger Things? Jag har hållit mig så att jag ska kunna se hela serien på någon lämplig tråkhelg. Har jag gjort det helt i onödan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har pinats i onödan. Allt ligger ute!

      Radera