onsdag 18 oktober 2017

Bygga hönshus - an epic movie, part 8

Min man tycker om att samla på gamla saker man kan bygga andra saker av. Även om man nästan aldrig har tid att bygga de där andra sakerna så skadar det aldrig att ta tillvara på potentiellt råmaterial. Jag tror att vi skulle kunna ha byggt en hel by av hönshus enbart på saker vi har intryckta i källare och uthus. Fast då hade det gissningsvis tagit tio gånger så lång tid eftersom allting är av olika längd, bredd, träslag osv och ingenting hade passat ihop med mindre än att man fått lägga veckor på beräkningar och mätningar. Det får man ju göra även om man köper nästan allt på Byggmax, kan jag informera om. Men där kan man i alla fall välja dimensioner. Givet att Byggmax har detta hemma dårå, vilket inte alltid är fallet.  
 
Ja, men i alla fall. Det händer ju i alla fall att saker kommer till nytta. Det här skulle man till exempel kunna tro är ett fönster. Det är det inte, utan det är en del av en gammal dörr som en gång i tiden suttit i någon paradvåning någonstans. Vi bor inte direkt paradvåningsmässigt, så därför ska en del av paradvåningsdörren bli fönster i hönshuset.
 
 
Ingenting gick dock lättvindigt. Det visade sig
att paradvåningsdörrar är lite bredare än vad
som är rimligt att klämma in mellan två reglar
i ett litet hönshus. Min man fick därför såga
och slipa till ytterkanterna. Sedan visade det sig
vara handblåst munblåst glas i rutorna, vilket
eventuellt kan vara någon form av helgerån
att ha i ett hönshus. Rutorna har därför
tagits ur och ska ersättas med vanligt
fönsterglas. VÄLDIGT OKLART vad som
ska hända med det munblåsta glaset. Min man
har sagt att han ska sälja det till en gubbe han
känner som håller på med byggnadsvård, men
känner jag honom rätt så kommer det inte att
hända eftersom a. den här gubben bor jättelångt
bort i Tjottahejti och de träffas typ aldrig,
samt b. jag misstänker att min man är lite
kär i det munblåsta glaset.  
Här har jag i alla fall gett den halva
paradvåningsdörren en första strykning med
fönsterfärg. Så nu är det väl officiellt sett
ett fönster. I bakgrunden: många många
fasadbräder som jag också har målat.
Dock inte idag.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar