söndag 4 december 2016

Söndagen är äntligen vilodagen

Idag är jag på toppen av ett gigantiskt krön av en period av jättemycket-att-göra-på-jobbet och inlämningsuppgift-från-helvetet på en liten distanskurs på kvartsfart som jag råkade anmäla mig till i den extremt naiva tron att "det nog inte skulle ta så mycket tid". Ha ha fucking ha säger jag om det så här i efterhand. Ja, än har den feta damen inte brustit ut i sång, för det återstår en hemtenta, men alla inlämningsuppgifter - och de var många - är i alla fall avklarade nu. Så nu är en svinlång period av faktiskt helt ohälsosam stress till ända. Och igår var jag på thaimassage där man blir omhuldad som ett litet foster, och idag var det HELT TOMT i kalendern. Och det bästa av allt, hantverkaren från helvetet har Ä-N-T-L-I-G-E-N fått tummen ur och fixat kaminen i vardagsrummet. Min bild av den ultimata avkopplingen är nämligen: sitta/ligga i soffan, glo på tv/läsa och, viktigast av allt: elda i kaminen (tydligen är man bara stressad under den kalla delen av året). Vi är ju så himla lyckligt lottade att vi har två kaminer, men den andra, som går under benämningen "Farbror Eriks kamin" eftersom den, tja, en gång i tiden tillhörde Farbror Erik (fan vet vem han egentligen var farbror till, men den, kaminen alltså, stod i alla fall i  min mans förra hus och den tog vi helt snålt med oss när vi flyttade till detta) är så himla liten att det bara får plats typ tre minimala vedträn som brinner upp på nolltid, plus att rummet som den står i är husets minsta rum, vilket gör att det blir rätt trångt när två vuxna och tre hundar ska knö ner sig i den lilla tvåsitssoffan som står inklämd tillsammans med min mans jättestora ritbord som han vägrar göra sig av med, min farfars gamla sekretär som jag också vägrar göra mig av med, en fåtölj som min man en gång "fyndade" på loppis men som helt ärligt bara är rätt snygg men inte speciellt bekväm, så inte ens hundarna vill ligga i den, och "tv:n" består av min lilla laptop med, vad kan det vara, 12" skärm eller något sånt. Jo, men det funkar och det är väl lite mysigt på sitt sätt. Men jag har ändå saknat Stora Kaminen, och att sitta framför vår flådiga HD-tv när vi nu har en, samt att kunna röra sig utan att det känns som att man försöker ta sig upp ur en sardinburk.

Så det är vad som står på agendan nu i eftermiddag, elda, läsa, kolla på tv. Det gör ju heller inget att damernas handbolls-EM råkar börja idag. Tidigare idag har jag hunnit med att gå en långpromenad med taxarna, baka bröd, lägga sista handen vid samt lämna in ovan nämnda inlämningsuppgift från helvetet, göra en omgång julgodis, påbörjat ett långkok som står och puttrar i detta nu samt löst fredagens korsord i DN, som var på temat "tryckfrihet". Samt burit in ved och grävt upp lite jordärtskockor ur den frusna jorden. AH, vilken härlig dag. Tänk sen när man blir pensionär, då kan man göra sånt här jämt. Synd att det är så långt till pensionen. Aja, nu ska jag läsa en deckare (Vänd dig inte om, av Tove Alsterdal, den är sådär än så länge, men kanske tar sig längre fram?), portionera in allt skräp som ackumulerats i vedlåren under tiden som Stora Kaminen varit sjukskriven,  ner i Stora Kaminens mage så att vardagsrummet kanske till och med börjar likna ett vardagsrum och inte en sopstation, samt slappa med ett halvt öga på Slovenien-Serbien-matchen i handboll. BECAUSE I'M WORTH IT!  Hejpåre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar