onsdag 28 december 2016

Dan efter dan efter dopparedan


För hundra miljoner år sen, när det där med internet precis hade passerat flugstadiet, så hade alla som var något att räkna med en egen hemsida, som man kodade själv i html och den som hade de grällaste färgerna och de längsta scrollande textremsorna och mest blinkande gif-animationerna vann. TYP. Ja, men det hade väl sin charm. Någonstans här dök det även upp ett fenomen som kallades EFIT, vilket stod för Ett Foto I Timmen, vilket alltså betydde att man under en bestämd dag tog ett foto i timmen under en dag och la upp på sin härliga hemsida, samt länkade till själva EFIT-hemsidan så att man kunde ta del av andras EFIT-bilder. Jag vet att jag var med där en period, men sen vet jag inte riktigt vad som hände, förmodligen blev det väl "för jobbigt" (a k a 2000-talslättja), men fenomenet EFIT är still going strong, kunde jag konstatera med en googling. Och när det för ett par dagar sedan var dags att tänka ut nästa bloggutmaning, så ploppade EFIT upp som ett litet tomtebloss. Mirre har redan levererat, så nu är det min tur. Voilà, här har ni min 27 december 2016:

8-ish: Frukost. Vaknade kl 5 (när min mans klocka ringde), kl 6 (när Remus ville
bli upplyft i sängen), kl 7 (oklar anledning) och låg sedan och drog mig, för
ÄR DET JULLOV SÅ ÄR DET. Här är min frukost: yoghurt, bran flakes,
hallon, apelsinjuice, ostmacka. Mmm.





9-ish: Taxarna tycker det är dags för DAGENS TAXPROMENAD och det är
knappt man får ta på sig skorna så bråttom har de att få komma ut.
Här kan man även detaljstudera vår hall som alltså inte är inredd enligt modell
"ljust och fräscht" utan snarare  "murrigt brunt à la 70-tal", men
whatever. Bonusdetalj: mitt ben, iklätt fräsiga narkotikajeans.


 


10-ish: På tur. Det är dagen efter stormen URD.
Soligt och lagom blåsigt = härligt vinterväder.
 



11-ish: Fortfarande på tur.

12-ish: Äntligen hemma, tycker jag, som anser
att 3 timmars promenad är lite småjobbigt.
Taxarna: Not so much, de började genast jaga
varandra. Och då har de väl tagit ungefär en
miljard steg mer än vad jag har gjort. Jaja. Här
bor vi.


13-ish: Lunch! ALLT OM MAT ringde och ville anställa mig som matfotograf,
nähä, det var visst bara i fantasin. Det är alltså inte Whiskas kattmat på menyn,
utan hemgjorda cannelloni med grönkål och ricottaost i tomatsås, sallad och en näve
brysselkål. Till det, "Chateaux de Helge å", a k a kranvatten. Porslinet har tillhört
min mormor, det heter Asiatic Pheasants, om någon undrar.

 

14-ish: Förenar nytta med nöje och hugger lite ved.
 
15-ish: Handlar i vår lokala COOP-butik.
Det var jag ganska ensam om.

 

16-ish: Unnar mig en fika och en härlig läsupplevelse.
 



17-ish: Kommer på att jag är tvungen att baka bröd om jag vill ha någon
ostmacka imorgon. I vanliga fall bakar jag bröd på söndagar, men det
här med att ha jullov sätter ju allt ur spel.



18-ish: Taxen sover, jag läser. Och äter apelsin.
19-ish: Kollar färdigt på säsong 2 av SKAM. Alltså, denna serie: Så djävla bra.

20-ish: Betalar räkningar. Jättemånga räkningar. SÅ FESTLIGT.


21-ish: Bröden är klara!

Samtidigt: Gör även detta festliga: tömmer diskmaskinen.
Ibland känns det som att jag inte gör annat.
Och då är vi ändå bara två personer, som dessutom
använder koppar och glas mer än en gång innan
vi anser att de är redo för disk. Nu är vår visserligen
bara 45 cm bred och sväljer därför inte så mycket, men
ändå: behöver tömmas sjukt ofta.




22-ish: Dimper i säng med den här låne-e-boken,
som började lite träigt men som verkar ha potential
att innehålla en och annan läskighet. Återkommer med
recension när jag är klar.  


 Jodåsåatt, så ser alltså en helt vanlig ledig dag ut chez moi. SÅ SJUKT SPÄNNANDE? Eller kanske inte. Hade nog inte överlevt så länge som proffsbloggare, misstänker jag.











1 kommentar:

  1. Alltså ert kakel i köket....jag vill ha en bättre överblick. Så (ej ironi) snyggt! Skulle inte bli ett dugg förvånad om ni blir uppringda av tidningen RETRO. Är också helt besatt av Skam från och med idag. Hetstittade på HELA SÄSONG 1 under arbetstid eftersom att det var sjukt lugnt ute på vägarna. Har alltså "hookat" med serien. Rejält.

    SvaraRadera