måndag 7 september 2015

Jag och Formel 1

I fredags hetsade jag Marcus att han måste se ikapp andra säsongen av The Following eftersom jag står inför sista avsnittet. Men nä, det kunde han inte för det var något Formel 1-lopp som helt enkelt var Så. Mycket. Viktigare. Jag ska villigt erkänna att det nog inte fanns något som intresserar mig mindre än motorsport i allmänhet och Formel 1 i synnerhet, så jag sa att jag skulle sitta som klistrad framför tv:n hela helgen. "Formel 1, min nya drog", sa jag också och tyckte att alla som känner mig borde känna hur ironin dröp om de här uttalandena.

Men sen skulle jag lösa fredagskorsordet i DN och då var temat - TADAAA - Formel 1. Till fredagskorsordet följer mellan 15 och 20 frågor på ett speciellt tema som ska fogas in vågrätt och lodrätt bland de vanliga korsordsrutorna. Löser man resten av korsordet utan att svara på frågorna så kan man få lite hjälpbokstäver i temarutorna, och sporten är därför att fylla i svaren på frågorna först, innan man börjar med själva korsordet. Ibland är det ett plättlätt tema, men den här veckan fick jag fan i mig till och med ta Google till hjälp. Men nu så! Nu kan jag väl cirka allt om Emerson Fittibaldi och Mario Andretti och Niki Lauda och Michael Schumacher och Ronnie Petersson och Sebastian Vettel och deras kollegor. Vet vad pole position är. Känner till att banan som kallas "Ringen" i själva verket heter Nürburgring och att Ferraristallets officiella namn är Scuderia Ferrari. Hoppas att jag kommer ihåg detta så länge så att jag hinner impa på Marcus i fikarummet, sen kan det väl få falla i behaglig glömska. Fast jag visste faktiskt av mig själv att Ronnie Petersson krockade på Monzabanan och att Michael Schumacher skadades allvarligt i en skidolycka, ej i ett Formel 1-lopp. Men annars är det nog ingen kunskap som lär stanna kvar.

För allvarligt, motorsport. Så djävla meningslöst? Och dyrt! Och miljövidrigt. Klimatkompenserar de ens? ATT DE ENS FÅR HÅLLA PÅ! Ska jag säga till Marcus i fikarummet för att få igång en lite lagom hätsk debatt i kön till kaffeautomaten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar