måndag 20 oktober 2014

Hå te em ell

Har fått ett litet uppdrag, att fixa till en krånglande hemsida åt en av alla miljoner föreningar den här föreningsmänniskan är med i. Sidan är gjord i Frontpage och jag har inte Frontpage, har aldrig använt Frontpage och kommer förmodligen aldrig att göra det heller eftersom det tydligen är en helt obsolet programvara. På den tiden det begav sig (90-talet) kodade jag för hand i Anteckningar och tänkte mig nu att det är väl bara att öppna upp sidan i Anteckningar och fixa till den trasiga koden. HA HA HA. Frontpage tänker inte på oss Anteckningsmänniskor, skulle jag vilja påstå, för koden är tre kilometer lång I SIDLED. Felet jag skulle rätta till var i en tabell, fatta vad kul det är att sitta och sidscrolla som en galning för att försöka få någon form av överblick var en rad eller kolumn slutar och den andra börjar. Har nu ägnat ett antal timmar bara åt att radbryta kod och stuva raderna i lagoma mängder, känner mig lite som dom där i Lyxfällan när de går och sopar upp fakturor från golvet med jättekvastar.

Ja, så kan man ju också tillbringa en måndagskväll. Tror jag måste belöna mig med popcorn nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar