tisdag 13 januari 2009

Then you couldnt make things new just by saying "I love you".

Ett par dagar innan jul besökte jag och min pojkvän Skånes Djurpark. Det är ett mycket trevligt ställe som jag vanligtvis besöker flera gånger per år, men den här gången ville det sig inte riktigt. De flesta djur höll en helt otroligt låg profil och visade sig knappt. Vi såg grisar och hästar, men det kan man ju göra i stort sett i vilken hage som helst.

Men sedan dess har de vilda djuren verkligen avlöst varandra, IRL så att säga. I civilisationen. Det började med att en ekorre kom strosande, inte direkt för att skala kottar utan kanske mer för att snylta på fågelbordet utanför mina föräldrars köksfönster. Och förra veckan såg vi en hjort som stod och vansinnesstirrade på oss vid kanten av en trafikerad väg. Några dagar senare skuttade fem rådjur ut ur ett buskage tio meter framför mig och cirka hundra meter från högskolan. Precis innan dess hade jag skrämt upp en koloni med vildkaniner ur sina underjordiska gångar och hålor på ett sätt som fick Watership Down att framstå som rena lekstugan. Och igår eftermiddag såg jag en räv som helt ogenerat raskade över Näsby industriområde som om den hörde hemma där.

Det är lite Narnia över det hela, faktiskt. Jag förväntar mig faktiskt nästan att Aslan är i antågande. Jo, men kom igen nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar