onsdag 3 december 2008

Och från brinnande sjöar steg jämret och gnällen och de ändlösa fasornas ångesttjut

Jag är mycket för att trötta ut min omgivning med små miniföreläsningar om senaste nytt som råkat landa i den container av värdelöst vetande som utgör min hjärna.

Idag ville jag berätta om sambandet mellan fenylalanin och PKU-testet som görs på alla nyfödda. Men då fick alla karlarna runt fikabordet något svävande i blicken och visste ingenting om något blodprov. Och då är ändå deras barn mycket yngre än vad mina är!

Jag ringde till Barbie och frågade om hon visste vad PKU-testet var, och det visste hon. Det statistiska underlaget är kanske inte med detta tillräckligt stort för att dra någon slutsats som kan användas i genusforskning, så jag säger ingenting. Än. Annars har jag en och annan jämställdhetsdiskussion från jobbet i färskt minne, och jag tvekar inte att blåsa liv i den igen. Ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar