onsdag 17 augusti 2022

Tänk på procentenheterna Helge

Stör mig SJUKT mycket på folk som inte skiljer på procent och procentenheter. Ska vi reda ut det här en gång för alla kanske?

En procent är en hundradel av något. När man jämför två olika procenttal med varandra så talar man om procentenheter, INTE PROCENT. 

Stör mig på detta när jag till exempel lyssnar på dressyrkommentatorer (som i övrigt är väldigt kunniga och duktiga) där resultatet uppdateras i realtid och visas grafiskt, och de (kommentatorerna) säger Oj, där kom ett litet jämfotasteg i galoppiruetten till vänster...och nu ser vi också att resultatet sjunker en dryg procent...när resultatet minskar från kanske 80,57 % till 79,28 % (då har det minskat med 1,29 procentenheter), men jag kan köpa att människor med stora dressyrkunskaper inte nödvändigtvis måste ha motsvarande matematiska (fast på riktigt, det här inte precis jämförbart med Euklides' femte postulat). Men igår gick topplocket när en CIVILINGENJÖR (efter att jag rättat hens felaktiga uttalande) frågade mig vad skillnaden var. Som jag minns det var detta någonting man fick lära sig på högstadiet och HUR kan man på riktigt ha glidit igenom åratal av matematisk undervisning i både grundskola, gymnasium och sedan fyra år på högskola och stå helt frågande inför begreppet procentenhet? 

Så här:
Om något minskar från 3 till 2 procent så har det minskat med 1 procentenhet (3-2=1) men INTE med 1 procent. Procentuella förändringar beräknas genom att dela förändringen (i det här fallet 1) genom det ursprungliga (3), dvs 1/3 = 0,333 = 33,3 %.

Eller så här:
Om man har tre äpplen och tar bort ett så har man två äpplen kvar. Man kan antingen säga att det har blivit ett äpple mindre, eller så kan man säga att antalet äpplen har minskat med en tredjedel (dvs 33,3 %). Men man kan INTE säga att antalet äpplen har minskat med en procent, för med det resonemanget skulle det ju i så fall återstå 99 % av äpplena, och det gör det ju inte när ett av tre försvunnit. För att det ska ha minskat med 1 % så måste man ha 100 äpplen från början och sedan ta bort 1. 

Kom nu detta ihåg för fan. 

2 kommentarer:

  1. Varför hade jag inte dig som mattelärare? (För att jag väl är ca 10 år äldre....) Då hade jag ju inte behövt undvika snack om procent för att dölja min okunskap.

    Markattan

    SvaraRadera
  2. Haha, du är rolig du och ja, detta lärde man sig pa högstadiet redan vill jag minnas. Nuförtiden har jag ingen nytta av den kunskapen, men det borde vara basic för alla.

    Annika (5:a i matte!)

    SvaraRadera