måndag 14 februari 2022

Plötsligt hände det

För ett tag sen skulle vi få en nätverksskrivare installerad på jobbet. Alla vill ha nära till skrivaren och det fanns ett ställe som liksom var det ultimata stället, där alla i princip fick kortast möjliga sträcka. Problemet var bara att det inte fanns ett enda nätverksuttag i närheten. Det närmaste satt på andra sidan väggen till mitt rum, men personen som skulle ombesörja installationen ville inte borra i väggen eftersom det fanns "elledningar och annat" (oklart vad mer, men ibland vill man kanske inte VETA, mohahaha) där, utan drog istället nätverkskabeln utvändigt längs med korridoren, runt dörrkarmen och in till det närmaste nätverksuttaget (mitt rum var ursprungligen tänkt för två personer, så jag har viss överkapacitet om man säger så). Allt var frid och fröjd bortsett från att personen som drog kabeln inte gjorde det bra. Kabeln var inte spänd, klamrarna var inte ordentligt islagna och efter ett tag hade flera av dom lossnat så kabeln hängde som en ledsen orm utmed golvet. Störde mig sjukt mycket på det. Det enda som möjligen är fulare än sladdar är sladdar som är taffligt fästa och liksom halvhänger slappt ur sina fästen. 

Dock är jag ju en lat jävel så tro inte att jag gjorde något åt detta mer än muttra surt över att det såg för djävligt ut. Det är dessutom inte på något vis med säkerhet klarlagt att det hade blivit så mycket bättre om jag hade gett mig på det hela. Men förra veckan hade vi en elektriker på besök, och elektrikern hade i sin tur en lärling i släptåg. Det är ju inte så mycket en lärling kan göra i fråga om felsökning som det handlade om här, det kunde inte ens den riktiga elektrikern utan han var tvungen att ringa en kolleg, så med lite lock och pock fick jag lärlingen att klamra fast kabeln åt mig istället för att bara stå och titta. Och jeflar vad professionellt det blev. Han var så noggrann och låg och mätte med tumstock för att det skulle bli exakt avstånd mellan varje klammer och kabeln ligger så stram och snygg utmed golvlisten att det är en fröjd att se. Han fick så mycket beröm för detta att han eventuellt kanske tyckte det var en smula pinsamt, men äras den som äras bör. Nu får jag hitta något annat att irritera mig på.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar