söndag 20 februari 2022

Hela sanningen

Har läst Hela sanningen av Cara Hunter och det kan banne mig du också göra, fast först får du läsa de första fyra delarna om kriminalkommissarie Adam Fawley och hans polisgäng i Oxford. Är väldigt glad över att denna bok inleds med en liten förteckning över nämnda gäng, för trots att jag läst och gillat ALLA de tidigare böckerna - Hemmets trygga vrå, I mörkret, Ingen utväg och All denna vrede - så har resten av teamet varit märkligt anonyma. Hur som helst, den här boken tar vid ungefär där den förra slutade och handlar om detta: 

När en student på ett universitet i Oxford anklagar en av professorerna för sexuella övergrepp tror kriminalkommissarie Adam Fawley sig veta hur händelsen gått till.

Men det visar sig att fallet inte är så okomplicerat som han först trott. De klassiska rollerna som offer och förövare är ombytta och den här gången är det en manlig rugbyspelare som blivit utsatt av sin kvinnliga professor. Både offret och förövaren har allt att förlora, ändå ljuger en av dem.

När en kvinna hittas mördad vid en järnvägsbro ger Fawley fallet högsta prioritet. Ända tills han inser att alla spår i jakten på mördaren pekar på honom själv. Snart befinner sig Fawley i häktet och för hans kollegor har mardrömmen bara börjat.  

Tycker den här boken var sjukt spännande med många twister hit och dit. Enda minuset är att det är så oerhört många personer att hålla ordning på, men det får man väl ta med jämnmod när allting annat är välskrivet, i högt tempo och en sann njutning. De sista kanske 100 sidorna sträckläste jag i racerfart fastän jag egentligen ville dra ut på läsupplevelsen - men jag var tvungen att få veta hur det gick. Helvete vad spännande. Den här boken får fem värmeböljor av fem möjliga. Schas iväg till bibblan. 

6 kommentarer:

  1. Perfekt! Jag är snart klar med Äpplet faller inte av Lucinda Riley och behöver något nytt att lyssna på. Ska se om den här finns. Fast oerhört många personer, hmm, det kanske blir besvärligt som ljudbok? Får testa. Blir det för krångligt så får jag läsa den istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill bara poängtera att detta är del 5 i en serie! Annars blir det nog ÄNNU jobbigare att hålla ordning på de oerhört många 😁

      Radera
  2. Som den neurotiskt duktiga flicka jag är (när det gäller läsning, absolut inget annat) börjar jag givetvis med nr 1 i serien. Har redan lyssnat en timme på "Hemmets trygga vrå".
    Och eftersom jag är neurotisk och ogillar att ha fel, måste jag nu rätta mig själv. Det är naturligtvis inte Lucinda Riley som skrivit "Äpplet faller inte" utan Liane Moriarty. Vet inte vad som hände där? Namnen är ju inte ens lika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack för tipset, gillar hennes böcker och visste inte att hon kommit ut med en ny. Fick köplats 23 av 2 exemplar på bibblan :(

      Radera
  3. Har precis läst ut Hemmets trygga vrå. Sååå bra! Nu ska jag sätta tänderna i nästa del. Tack för tipset! Kan rekommendera Doggerland-serien av Maria Adolfsson om du inte redan upptäckt den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Doggerland, väntar otåligt på senaste delen som jag beställt från bibblan, fick plats 88 i kön så jag är nog inte ensam :) och lär få vänta ett tag!

      Radera