måndag 12 april 2021

Till stallet istället, v 14 2021

I fredags var det teori, men den här terminen har vi ju hittills haft "uppsutten teori", a k a sitsträning. Bästa Måndagsgruppen™ hade haft löshoppning hörde jag. Den typen av teori är ju avsevärt bättre än att sitta och traggla  om "hästens färger och tecken" eller annat valfritt som man lika gärna kan läsa om i sin gamla Hästen som hobby (som man såklart har kvar sedan fornstora dagar) om ni frågar mig. Upplägget var att vi skulle vara två och två och ge varandra feedback på sitsen, samt ge förslag på övningar som man kunde rida i skritt. Nu såg jag till att hamna med en av de i gruppen som jag gillar, så det var inga problem för vare sig henne eller mig, vi hade det jättetrevligt. Till skillnad från den andra gruppen där Babblarpsykot höll till, tillsammans med två andra. Nu hade de även problem med att de hade Tösen, och hon hade en dålig dag. Vi var utomhus i paddocken och det blåste rätt mycket, och hon hade lite issues med det kan man ju lugnt säga. Vad hade då jag för häst? Jo, en rätt ny häst som vi kan kalla Spanjoren, för det är en PRE, eller möjligen en PRE-korsning, som jag har för mig kom till ridskolan i somras eller nåt sånt, och som jag har förstått att många gillar. Han ser ut som en riktig sagohäst i alla fall. Rätt liten, eller om ni frågar mig, lagom storlek på häst, omkring 1.55 skulle jag tro. Rörde sig helt M-A-G-I-S-K-T, jättemjuka sköna rörelser och var så fin och mjuk i munnen (till skillnad från Köttbullen som gärna lägger sig i handen och det känns som att man har 50 kilo betong i varje hand). Fast det var lite besvärligt, för han ville gå bakom hand och han hade (såklart) en stel sida som inte var så lätt att få igenom. Men vi kämpade på med skänkelvikningar, öppna och framdelsvändningar och jag tycker nog att han blev riktigt fin. Karin (som ambulerade mellan grupperna och kom med feedback på vår feedback så att säga) tyckte att jag satt "bättre  och mer avslappnat än på Köttbullen". Något att ta med sig kanske, hehe. 

Efteråt packade vi höpåsar och grejade lite och vem dök upp då om inte Mansplainern? Av snacket som följde mellan honom och Babblarpsykot så framgick det som tidigare sagts, att han pausade ridningen tills han skulle bli vaccinerad. Men vad gör han då i stallet? Tror han på riktigt att han bara riskerar att bli smittad om han rider? Det är väl för fan 100 gånger större risk att bli smittad när man står i stallgången och babblar med folk jämfört med när man sitter till häst, OM NI FRÅGAR MIG. Men jag tycker ju Mansplainern är en mjöldryga av värsta sort, så för min del är det ju bara bra ju längre han håller sig borta. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar