tisdag 13 april 2021

Information wants to be free

På min väg till och från jobbet har det varit en hel del vägbygge de senaste åren, för man har byggt ut motorvägen så att det numera är betydligt mer motorväg än tidigare. För mig betyder det inte så mycket mer än att jag måste svänga av på en avfart som tidigare inte fanns för att komma på den gamla vägen igen, eftersom motorvägen alltså inte går hem till byn om någon mot förmodan trodde det. Det gäller dock att inte sitta och tänka på annat, för missar man avfarten så är man ute på den nya motorvägen och då får man köra några mil till nästa avfart. Det är ju en utmaning för den som är van vid att vägen hem bara innebär att sitta och slököra tills det är dags att svänga ner mot nästan-Österlen, och så ska man helt plötsligt lägga in en ny manöver i vad som sitter rätt djupt rotat i muskelminnet, men hittills (nya vägen öppnade lite innan jul) så har det gått bra, no jinx osv. 

Hur som helst. I fredags kom det upp en skylt där det stod att "väg 19 avfart xx avstängd natten 22-23/4". Men det är väl ändå djävligt dålig information om ni frågar mig. "Natten", när slutar den? Jag tycker ju det är morgon när jag kör till jobbet, men då är klockan bara 04.30 och jag vet att många inte håller med mig. Och "avstängd", innebär det att trafiken ska ledas om, eller att man helt enkelt får vända och ta en annan väg (vilket inte går eftersom det är motorväg, remember)? Kort sagt: DÅLIGT JOBBAT, TRAFIKVERKET. Tar väl en annan väg den "natten" för säkerhets skull, så jag lär väl aldrig få veta. Over & out. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar