tisdag 20 april 2021

Kampen mot Telia, en uppdatering

Jaha, igår fick jag väl ett sms från Telia där det stod att deras nätverkstekniker inte kunde hitta något fel  i vår bredbandstjänst och "när det gäller det trådlösa så kolla på wifiguiden på våran hemsida". Alltså, var det Stina från Vi på Saltkråkan som var avsändare till detta eller? Vilken vuxen människa skriver ens VÅRAN? Svarade att wifi fungerade utmärkt så länge bredbandet fungerade, vilket det alltså bara gör sporadiskt, men fick såklart inget svar på det för det var väl knappast skickat av Stina personligen utan gissningsvis genom något system. 

Hatar för övrigt alla Telias guider just nu, det finns tusen felsöknings- och självhjälpsguider som alla slutar med att man ska starta om all utrustning. Och JA, det hjälper många gånger, men också: hur många gånger är det rimligt att "stäng av, dra ur sladden, vänta 10 minuter, koppla in, starta" på en dag? 

Ringde för att påtala detta, fick prata med något tjänstvilligt väsen som skulle göra en ny felanmälan "för de fick kanske inte med all information förra gången". Fick upprepa allt jag sagt till den första personen och den andra personen skrev omständligt ner detta och utlovade att det nu skulle börja arbetas med detta och att jag skulle få återkoppling. Den som lever får väl se. Stay tuned for the spännande fortsättning. 


PS: Har även anmält mig till FIBER (och det kommer sannolikt inte att bli Telia som får leverera när det väl är på plats). Fick prata med en otroligt trevlig person som dessvärre inte kunde skynda på någonting för det är inte dom som gör själva grävet. Försökte också fresta med att vi minsann har förberett allting (när grannarna byggde nytt garage förra året och ändå skulle gräva upp uppfarten så hakade vi på där "om man skulle vilja ha fiber någon gång i framtiden", men då tänkte vi oss kanske att man skulle få välja själv och inte bli mer eller mindre tvingad av Telia p g a kass service) så att det skulle ju bara vara ett litet pyttejobb, men det hjälpte inte. Aja, försöka duger. Nu får man slå sig till ro och vänta 3-6 månader med sugig uppkoppling. TACK FÖR INGET, TELIA. 

2 kommentarer:

  1. Tjena!

    Vad tråkigt att höra om din upplevelse. Jag önskade att jag kunde komma åt och kika på din uppkoppling. Förstår jag rätt är det ADSL du har. Det vill säga internet via telejacket. Kan det stämma?

    Med 15 år på Telia i ryggen kan jag säga att trots min erfarenhet med support är det inte lätt att på rak arm veta vad ett fel beror på. När jag läser vad du skriver skulle jag trots det sagt att felet finns i routern.

    Har du haft möjlighet att testa en annan? Se annars om du har en granne eller bekant med router och testa din där eller deras hos dig.

    Hittar teknikern inget fel på signalen fram till din bostad är det oftast någon utrustning i hemmet som bråkar.

    Är routern trasig byter vi den utan kostnad.

    Avvakta annars nuvarande felanmäla. På ett eller annat vänster löser vi det här. :)

    Ha en bra dag!

    //Anna Pettersson, Telia Kundservice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna och tack för feedback. Nu har det - peppar peppar - fungerat helt normalt i ett par dagar. Så jag hoppas att det var ett tillfälligt fel som på något sätt antingen lagat sig själv eller blivit fixat i lönndom :)

      Radera