måndag 12 oktober 2020

Till stallet istället, v 41 2020, pt 1

Blev ju bara en ridning förra veckan p g a teori, extra tur man har drop in-ridningen att ta till såna veckor. En märklig sak: nu har jag ju ridit regelbundet i, vad blir det, fyra år i februari? Och ändå har jag träningsvärk efter exakt varenda lektion. Alltså inte träningsvärk som i att jag knappt kan röra mig, men jag känner av det, mest i ljumskarna. Tycker ju att någon gång borde väl kroppen vänja sig? Har ju ändå ridit sedan jag var i tioårsåldern, med pauser visserligen (är alltid lika knepigt när någon frågar hur länge man har ridit och man ska räkna så här: kanske fem år, sedan uppehåll i kanske fem år, sedan kanske tio år, sedan uppehåll i två-tre år, sedan...ja, ni fattar. Blir ju rena mattelektionen), men ändå. Är jag klen eller är jag klen?

Hur som helst: fredagens ridning gick riktigt bra. Köttbullen hade bara gått barnlektioner sen jag red henne senast, så jag förväntade mig att hon skulle vara motsträvig men hon var riktigt samarbetsvillig. Vi red ute i paddocken och det var så himla härligt väder och alla hästarna skötte sig, tror vi var 8 stycken så det var rätt lagom grupp. Vi red en övning där man skulle lägga 10-metersvolter utmed ena långsidan och utmed den andra skulle man rida skänkelvikning in till medellinjen och så ut igen. Skänkelvikningen gick väl "sådär", men volterna blev fina. Man ska ju ändå beakta att hon överhuvudtaget inte kunde gå på volt för ett halvår sen. Galopperade också (inte på 10-metersvolt dock, hehe) och det gick rätt så bra. Rider med extremt lätt hand och ställer inga krav överhuvudtaget och då kan hon minsann hålla igång galoppen hyfsat, den lilla bitchen. Hehe. Idag är det markarbete, nästa vecka hoppning. GULP. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar