onsdag 14 oktober 2020

Stand! By me? No, by Stephen King

Häromdagen läste jag att det hade gjorts en nyinspelning av Stephen Kings Pestens tid (på engelska: The stand, frågade igår min man om han hade läst den och då blev han förvirrad, "men heter den inte någonting med sommar på svenska?" och det visade sig att han var ute och for efter Stand by me, som heter Höstgärning på svenska, den han tänkte på var Sommardåd, men det är den som handlar om en präktig ung amerikansk kille som blir besatt av nazister och, visar det sig, bor granne med en, JAJA SKITSAMMA, jag drog till med ett skoj om att Stephen King, när han hade skrivit klart Pestens tid gick in till förlaget (eller hur det nu går till) och sa: här är The Stand! By me!, ett skämt som var mycket roligare när jag sa det lite rappt än när det ska återberättas i text, ser jag nu. Slut på världens längsta parentes) med Alexander Skarsgård i rollen som Randall Flagg (finns det ens någon samtida amerikansk produktion som INTE har castat någon i klanen Skarsgård?, sorry för ny parentes).

Hur som helst, i Pestens tid finns det en karaktär som heter Larry Underwood som är en lite misslyckad one-hit-wonder rocksångare med en komplicerad relation till sin morsa. I boken är Larry vit (antar jag, det nämns inte specifikt vad jag vet, men hans morsas syn på människor med andra hudfärger är...något förlegad, om man säger så). I den nya versionen är Larry svart och hade det inte varit för en kommentar till artikeln så hade jag nog inte ens tänkt på det, men nu råkade jag läsa att något ljushuvud hade skrivit Nu när Larry är svart, undrar hur de ska lösa det med att hans morsa är aningen rasistisk? Man bara ursäkta? Alltså, inte för att jag på något sätt vill förminska BLM-rörelsen eller något sånt, men surprise surprise, svarta människor kan också vara rasister eftersom rövhål så att säga kommer i alla färger och storlekar. Det var väl bara det jag ville ha sagt.   



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar