måndag 24 augusti 2020

Till stallet istället, v 34 2020 pt 1+2

Förra måndagen var det teori så då blev det ingen ridning. Istället planerade vi vad vi skulle göra den här terminen. Det finns ju en grovplanering där vissa veckor är hoppning, markarbete, dressyr, teori, etc. Men så finns det andra veckor där det är lite mer fritt och då diskuterade vi vad vi ville/borde göra den här terminen. Mycket fokus på öppna och sluta. GULP. Är så kass på detta, rider ju för övrigt oftast hästar som är kassa på det också så jag får liksom aldrig någon feeling för hur det ska kännas när det är rätt. Men men. Det ger sig väl. Var sedan på drop in-ridning, eller "droppen" som vi i den inre kretsen säger, i fredags. Fick Köttbullen. Den här veckan hade ingen instruktör ridit till henne och det märktes, för hon var inte fullt lika samarbetsvillig. Det gick ändå rätt bra bortsett från höger galopp där hon slog bakut i fattningarna. Vi red en övning med vända snett igenom och skänkelvikning, det gick förstås inte heller särskilt bra men det är ju för att hon inte kan. I detta skedet är jag helnöjd bara hon går i form. Har även anmält mig till tre träningar med extern dressyrtränare. GULP x 10. Karin berättade att förra gången Köttbullen hade varit med så hade den här tränaren föreslagit att hon som red skulle byta till en annan häst, samt sagt att "den där får ni ju sälja" till ridskolechefen. Men det var a. i våras, när Köttbullen var ännu grönare än nu och b. en liten unge som red. Föreställer mig att Köttbullen ändå är mer utbildad och samarbetsvillig nu, samt att jag eventuellt kan åstadkomma mer än en liten unge. Eller så blir det pannkaka av det hela. Vi får väl se, hehe. Igår var jag och min man och red islandshäst. Finns ju ett ställe inte jättelångt härifrån där de är supertrevliga och naturen är magisk. Försökte lite naivt boka tid där under semestern, men det var fullt fram till nu. Nu var det å andra sidan bara vi som var där och det var ju trevligt. Vi fick rida ut med tre tjejer som jag fattade det som brukade hjälpa till på gården. Det gick bra och var URMYSIGT även om det kom en rejäl regnskur som var mindre urmysig. Fick en häst som beskrevs som "han väljer ofta trav istället för tölt så det gäller att sitta rätt". Jag är ju ingen stjärna på islandshäst, men har ju fattat att man ska ha korta tyglar, luta sig bakåt och trampa ner hälarna och det var väl rätt för han töltade like a boss. Ett par gånger blev det ett par travsteg, men det var lätt att korrigera och sedan satt man som i en fåtölj igen. U-N-D-E-R-B-A-R-T!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar