lördag 29 augusti 2020

Hål-i-huvudet-sjukan

Gjorde precis ett quiz på temat akvariefiskar med ett ej så imponerande resultat. Har väl haft något akvarium i barndomen (både min och mina barns) med guppy, black molly, neontetra, svärdbärare och platy (?) eller vad de nu heter, de där vanliga nybörjarfiskarna, men det gjorde mig uppenbarligen inte till någon expert för jag fick bara 3 rätt av 9. En av frågorna jag svarade fel på var Vilken av följande alternativ är inte en sjukdom som kan drabba akvariefiskar? där jag utan att tveka valde alternativet "hål-i-huvudet-sjukan för det kunde ju inte vara något annat än hittepå. Trodde jag, ja. Det var det inte alls utan det är en parasitsjukdom som företrädesvis drabbar diskusfiskar och andra ciklidarter, fick jag lära mig. Tycker mer det låter som ett symptom som många människor verkar ha drabbats av. Inte minst såna som befinner sig i någon form av ledande position. Tack för ordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar