torsdag 27 augusti 2020

Den osynlige vännen del 1

Har läst Den osynlige vännen del 1 av Stephan Chbosky. Många har höjt den till skyarna, möjligen var mina förväntningar väldigt höga för jag var/är väl bara måttligt imponerad så här långt. Eller den var ju bra, men kanske inte SÅ bra som jag trott. Den handlar om detta:

Sjuåriga Christopher Reese försvinner spårlöst i sex dagar. När han kommer hem igen är han helt oskadd. Men han minns inte var han har varit. Och han har förändrats. Christopher upptäcker att han vet saker som han inte borde veta. Han har en röst i sitt huvud. En röst som säger åt honom att bygga en trädkoja i skogen innan juldagen. Om han inte gör det kommer något fruktansvärt att hända hans mamma Kate, och alla andra han känner. Snart befinner sig mor och son i en kamp för sina liv. Deras lilla stad, Mill Grove i Pennsylvania, blir slagfältet i ett krig mellan gott och ont.

Den här boken har beskrivits som "en storslagen skräckroman med en episk kamp mellan det onda och det goda" och visst finns det likheter med denna och Stephen Kings skrivsätt (som också många har påpekat) och visst ser man en supertydlig koppling till Det (en grupp barn som kämpar mot något ondskefullt väsen i en småstad, check).

Jag tycker den började otroligt bra, när man får lära känna Christopher och hans mamma och jag kände verkligen sympati för dom. De andra karaktärerna var också bra gestaltade och intressanta. Jag känner nästan att det hade räckt om boken handlade bara om detta, vardagslivet, problemen. För efter hand som de övernaturliga/skräckinslagen ökade, desto mer ointressant kändes berättelsen och jag tycker inte författaren lyckades få grepp om den delen alls. Det kändes nästan inte ens läskigt, mest konstruerat och påhittat (att jämföra med när jag läste Det och knappt vågade borsta tänderna i veckor efter att jag läst scenen där Beverly sticker ner ett måttband i handfatets avlopp. Då var jag förvisso 20-ish och inte som nu 50+, men ändå) och ju längre det gick desto rörigare blev det. Sedan tycker jag språket var lite påvert ibland, som när Christopher, Konstige Ed och M&M gjorde saker tillsammans, då var det väldigt mycket att först gjorde killarna ditt och sedan gjorde killarna datt och sedan åt killarna matsäck och sedan gick killarna hem.

Såatteh, jag vet inte. Det finns ju en "del 2" (såklart) och den ska jag hämta på bibblan idag. Hoppas den blir bättre, mer som denna var i början. Hade den fortsatt som den började hade den nog fått fem, men nu blir det bara tre moln av fem möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar