måndag 13 februari 2017

Årets Nobelpris i ekonomi går inte till...

...min man. Ursäkta. Men i fredags skulle han handla. På inköpslistan, där vi skriver upp saker efterhand som de tar slut, stod bland annat "tomat, gurka, sallad". Så kom han hem från affären och var helt UPPRÖRD över att det är så himla dyrt med grönsaker nu på grund av torkan och kylan som råder i Spanien just nu. Så istället för att köpa sallad och tomat så hade han köpt morötter och paprika, "för det var billigare". Jamen det vill man väl inte ha när man ska äta tacos, som vi skulle äta på lördagen? Eller det är klart att det är fullt möjligt att äta tacos med morötter och paprika och ingenting mer, men jag tycker att sallad, tomat, gurka, majs och lök så att säga är standardgrönsaker på tacostallriken.  Men det var ju så dyrt så att man kunde tro att vi skulle få gå från gård och grund om så mycket som ett endaste salladsblad slank ner i kundvagnen. Jamen det är ju bra att vara lite ekonomisk, så jag hade väl inte sagt någonting om det om han inte utan att blinka samtidigt hade köpt två stora chokladkakor. Känns väl kanske som den delen av kostcirkeln man först väljer bort om man vill vara sparsam, om ni frågar mig (det gjorde inte han som ni förstår, och när jag kommenterade det utbrast han harmset att "jamen de var ju på EXTRAPRIS" som om det stod en synnerligen sträng polis inne på Ica och hotade att avlossa ett skarpladdat vapen mot alla som inte genast plockade åt sig allt med röd prislapp). Sedan berättade han (min man, inte den fiktiva polisen) att han tidigare i veckan ätit en hamburgare på vilken det hade varit så lite sallad att han aldrig sett något liknande, och det berodde enligt honom alltså på att salladen var SÅ FRUKTANSVÄRT DYR JUST NU, ALLTSÅ DEN KOSTAR MINST FEMTIO KRONOR KILOT!

På lördagen slank jag i alla fall inom affären och köpte ett pyttelitet salladshuvud att ha till våra tacos. À femtio kronor kilot eller något i den stilen. Pris för detta pyttelilla: åtta kronor. Känns ju inte som att konkursen är nära direkt. Unnade mig även några dyra tomater utan att för den sakens skull ens komma i närheten av summan som "två chokladkakor till extrapris" betingade. Sen var chokladen väldigt GOD, det ska jag inte sticka under stol med. Men lite roligt att inte tycka sig ha råd att köpa ett salladshuvud för mindre än en tia men utan att reflektera slantar upp fyrtio spänn för choklad?

Men summan av kardemumman: vi fick både tacos med sallad OCH choklad. Win-win dårå.


1 kommentar:

  1. Om han sett kilopriset på chokladen hade det kanske varit annat ljud i skällan...

    SvaraRadera