torsdag 6 november 2014

Migrationsverket goes crazy

Igår morse hörde jag på radion att Migrationsverket tänkte utvisa en 8-årig nordkoreansk pojke till Kina (där han riskerade att bli tillbakaskickad till Nordkorea igen) för att han, om jag fattade saken rätt, hade uppgivit nordkoreanska orter som "inte fanns". Allvarligt! En åttaåring! När ett av mina barn var obetydligt yngre trodde hen på allvar att Hässleholm var Sveriges huvudstad. Stockholm, Hässleholm, hur stor kan skillnaden vara liksom? Hur många vuxna, relativt välutbildade svenskar kan på rak hand säga EN stad i Nordkorea som inte är Pyongyang? (eller stava till den utan att  fusk-googla?)
Sen visade det sig dessutom att det  var någon på Migrationsverket som hade stavat orterna fel och att det var därför de inte hittades i den nordkoranska atlasen. Om detta är de grunder på vilka utvisningsbeslut fattas känns det ju inte helt stabilt, om jag får säga vad jag tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar