Jag är med i en marknadsundersöknings-någonting, jag vet inte riktigt vad det heter men då och då får jag ett mail där man får klicka på en länk och besvara de mest bisarra frågor mellan himmel och jord och när man har fläkt ut sina åsikter tillräckligt många gånger så får man en trisslott.
Jag tycker det är ganska kul, fast frågorna är tyvärr oftare rätt tråkiga än bisarra, typ Har någon i ditt hushåll köpt vinterdäck de senaste 6 månaderna? Och påfallande ofta handlar det om huruvida man har sett reklam för varumärke X den senaste tiden, och eftersom jag nästan aldrig ser på tv, och de gånger jag ser på tv ser jag i kanske 80 % av fallen på public service, kan någon ge det ett svenskt namn, tack, och jag lyssnar inte på reklamradio heller om jag får välja, och när jag tvingas till det så filtrerar jag liksom bort nästan alltihop som brus. Så jag framstår nog som ganska korkad i de här undersökningarna. Eller åtminstone ovetande. Det brukar heta "du passar inte in i målgruppen" men jag tror nog att de sitter och hånskrattar åt mig och mina svar.
Dagens undersökning ville först veta om man hade bredband, och den andra frågan handlade om hur mycket läsk som konsumerades i hushållet. Det fanns en fem-sex olika alternativ, från horribla mängder till ingen mängd alls. Jag kryssade först i alternativet Det konsumeras ingen läsk i det här hushållet, men sedan fick jag för mig att jag sett Barock-Leo sväva förbi med en flaska Pepsi i näven för ett tag sedan. Typ...tre månader, eller kanske till och med ett halvår sedan, men jag ändrade sanningsenligt till svarsalternativet Mindre än 1 liter per månad. Men det hjälpte inte, jag tillhörde ändå inte målgruppen och fick inte vara med i undersökningen. Det tycker jag är taskigt och på gränsen till diskriminerande. Jag vet inte vad det finns för flyktiga kopplingar mellan bredband och läsk, men jag är säker på att jag hade kunnat bidra med åsikter som skulle kunna göra världen bättre.
Typ: Köp inte läsk, det är dumt. Det är ohälsosamt. Det känns osunt att läsk är billigare än mjölk. Det känns dessutom som att alla bryggerier äger varandra på något märkligt sätt, och man är rätt osäker på arbetsvillkoren för läskfabriksarbetarna om man nu funderar i sådana banor, och det gör jag då och då.
Det känns faktiskt mycket enklare att låta bli att köpa läsk. Läskigt, eller hur?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar