Innan jag hörde en intervju med Nils van der Poel så har jag nog tänkt helt slött att is är väl bara någonting som sker med vatten när temperaturen går under 0°C, men ACK vad fel jag hade. Det finns bra is och det finns dålig is, i alla fall om man är skridskoåkare, i alla fall enligt Nils van der Poel som ju är min enda källa till denna fakta. Jag har nog alltid tänkt mig att is bara är halt, och det är väl bara att skrinna på så in i helvete och snabbast vinner, men nu har 100 vetabästbabianer - för plötsligt i och med vinter-OS i Peking så blev ALLA mer eller mindre självutnämnda experter på skridskoåkning - talat om för mig att självklart är det skillnad på is och is, det fattar väl vem som helst. Utom jag då, tydligen. Däremot kan de inte redogöra för vad skillnaden mellan bra och dålig is är, men det kan säkert Nils även om han inte gjorde det i just den intervjun som jag råkade höra.
I morse skulle jag skrapa rutorna på bilen, och då kan man ju också snacka om skillnaden mellan is och is. Ibland räcker det ju med typ fem tag med isskrapan och så är hela bilen befriad från sitt fluffiga frostlager (det tycker jag är bra is), men ibland - som i morse dårå - så får man stå och skrapa som ett HJON i tio minuter på samma fläck för att jobba fram ett frimärksstort kikhål genom en yta som känns lika massiv som inlandsisen. Det är DÅLIG is om ni frågar mig. Varför i helvete finns det inbyggda värmeslingor i bakrutan men inte i framrutan? Eller det finns det kanske på lite snofsigare modeller, men inte på mitt Koreanska IndustriAvfall. Värmeslingor i bakrutan hade jag ju till och med på min saliga Queen of Volvo av årsmodell 1990, så den tekniken kan ju inte vara speciellt ny och revolutionerande? Så varför ska bara bakrutan vara förunnad att få värmas upp av en elektrisk slinga medan framrutan - som ju faktiskt är den man tittar ut genom i första hand - ska befrias genom ovärdigt skrapande? VEM HAR SATT DENNA STANDARD? Gissningsvis någon med varmgarage eller egen chaufför.